Tartsd velünk az irányt!

Idegenforgalmi ügyintéző

Mit kell tudni az idegenforgalmi ügyintézőről?

Az idegenforgalmi ügyintéző információt nyújt az érdeklődőnek az utazási lehetőségekről, útitervet készít, menetjegyet, szállást foglal, egyéni és csoportos utazást szervez. Igény szerint helyszíni programokról gondoskodik, melyekhez biztosítja a programra való odajutás feltételeit, a belépőket, az idegenvezetőt.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

…érdekel a világ, más kultúrák, a látnivalók, a turizmus, és szeretnéd, ha ezt más emberek is megismernék. Jó, ha ügyesen szervezel meg programokat, könnyedén társalogsz el az emberekkel, elfogadod az őket érdeklő témákat, terveiket. Fontos, hogy be tudd tartani az utazásokkal kapcsolatos szabályokat és a szervezési határidőket. Minél több idegen nyelvet ismersz, annál könnyebben érhetsz el sikereket.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

…először sikeres érettségi vizsgát kell tenned egy gimnáziumban vagy szakközépiskolában, majd ezt követően kezdheted meg az Idegenforgalmi ügyintéző szakképzést egy idegenforgalmi szakközépiskolában.

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Irányító
  • Közösségi
  • Megvalósító

Idegenforgalmi ügyintézőként elengedhetetlen, hogy szeress az emberekkel beszélgetni, tudd az elképzeléseiket alakítani és tudj velük örülni, mikor megvalósulnak terveik, álmaik. Fontos, hogy mindig betartsd a pénzügyi előírásokat, a határidőket, a jogi szabályozásokat. Ha nehézség fordul elő, pl. az utasod lekési a gépét, fontos, hogy képes legyél nyugodt maradni, őt megnyugtatni, és megoldást találni a helyzetére.

Idegenforgalmi ügyintézőként milyen tulajdonságokra van szükséged?

Idegenforgalmi ügyintézőként munkád során bel- és külföldi partnerekkel, megrendelőkkel kerülsz kapcsolatba: utazásaikat szervezed, útvonalakat ismertetsz, jegyeket (repülő, hajó, vonat, stb.) rendelsz, tárgyalsz magyarul és valamely idegen nyelven. Ahhoz, hogy munkád eredményesen tudd ellátni, szerteágazó ismeretekkel, alapos nyelvtudással és tárgyalókészséggel kell rendelkezned. Jó, ha idegenforgalmi ügyintézőként következő tulajdonságokkal rendelkezel:

  • Szervezőképesség, azért, hogy úgy tudd összehangolni a dolgokat, hogy az utasoknak mindenük meglegyen az utazás során és a helyszínen is.
  • Idegen nyelvi kompetencia, hogy külföldi, idegen ajkú partnerekkel (hotelek, idegenvezetők, stb.) is szót tudj érteni.
  • Kommunikációs képesség, hogy szóban és írásban is jól meg tudd értetni magad a napi munka során.
  • Digitális kompetencia,mert az utazások szervezését lefoglalását jellemzően számítógépen, interneten keresztül kell bonyolítanod.
  • Tolerancia, hogy jó ajánlatot tudj adni az utasnak, illetve egy kellemetlen helyzetet (például, ha a szállással gond van) biztonsággal tudj kezelni.
  • Konfliktuskezelés képessége, ami ahhoz fontos, hogy az utasok reklamációit, a problémás helyzeteket (pl. nézeteltérések a szállásadó és az ügyfél között) megfelelően tudd rendezni.
Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

Az idegenforgalmi ügyintézővel szemben támasztott egészségügyi követelmények elsősorban az ügyfélkapcsolati munka jellegéből adódnak. Ilyen módon elvárás:

  • tiszta beszéd, az ügyféllel történő tárgyaláshoz;
  • jó hallás, a félreértések elkerülése érdekében;
  • éles látás a sok, számítógéppel végzet munkához;
  • ép végtagok, hogy könnyen meg tudjon szervezni pl. egy-egy programot, foglalást;
  • egészséges vér- és keringési rendszer, hogy jól bírja az állandó ügyintézést, telefonálást, találkozókat, stb.
  • ápolt arc és kéz, hogy könnyebben elnyerhesse az ügyfelei bizalmát.

Az idegenforgalmi ügyintéző munkakör mozgássérülés esetén kerekes székkel, és hallássérülés esetén jó beszédértést biztosító hallókészülék használatával is betölthető.

Mi jellemző az idegenforgalmi ügyintéző munkájára?
Személyközpontú (35%)
(35 - 65)
Tárgyias (65%)
Csoportos (30%)
(30 - 70)
Önálló (70%)
Gyakorlatias (5%)
(5 - 95)
Gondolatokra irányuló (95%)

Mit csinál az idegenforgalmi ügyintéző?

Az idegenforgalmi ügyintéző egyéni vagy csoportos, üzleti vagy magánutasok részére tesz ajánlatot a tervezett utazási cél elérésére. Tájékoztatást ad az adott helységben vagy környékén található nevezetességekről, látnivalókról. Ha elfogadják ajánlatát, átvállalhatja az utazással kapcsolatos feladatok egészét, vagy egy részét, a megrendelő igényeinek megfelelően. Az idegenforgalmi ügyintéző feladatai közé az alábbi tevékenységek tartoznak:

  • Kapcsolatot tarta turisztikai szolgáltatással foglalkozó kül- és belföldi partnerekkel. Folyamatosan egyeztet, kapcsolatot tart olyan helyi partnerekkel, akik hiteles információkkal szolgálhatnak és a közvetlen kapcsolatnak köszönhetően gyorsabb ügyintézéssel tudják őt támogatni munkája során.
  • Információkat gyűjt. Utánanéz, érdeklődik a különféle közlekedési- és szálláslehetőségek elérhetőségéről, áráról és komfortfokozatáról, a célállomáson és környékén fellelhető turisztikai célpontokról.
  • Ügyfélkapcsolatot ápol. Felméri az ügyfelek igényeit, tájékoztatást nyújt számukra az utazás lebonyolításával kapcsolatban, beszerzi jegyeiket a közlekedéshez, a múzeumokhoz.
  • Marketing- és értékesítésitevékenységet végez. Gondozza, vagy gondoztatja a cég honlapját, frissíti az ott megjelenő ajánlatokat.
  • Szervezi a be- és kiutazásokat. Összeállítja az útiterveket, kiállítja a menetjegyeket és igazolásokat az üzleti vagy magánutasok számára, legyen az egyéni vagy csoportos utazás.
  • Biztosításokat köt az utasok számára. Felajánlja, és megköti az ügyfelek számára az utazáshoz kapcsolódó baleset-, poggyász- és egyéb biztosításokat.

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

Az idegenforgalmi ügyintéző legfontosabb munkaeszköze a számítógép és a kommunikációs eszközök. Az internet is nélkülözhetetlen munkájához. Az idegenforgalmi ügyintéző számos irodatechnikai berendezést használ. A pénzforgalom miatt pénztárgép, pénzvizsgáló és trezor is szükséges. Munkája során számos segédletre van szüksége, így például:

  • nyomtatott anyagok: prospektusok, útikönyvek, térképek, szótárak, menetrendek, tarifalisták;
  • hoteljegyzékek, szolgáltatásokról készült áttekintések;
  • címjegyzékek, prospektusok, reklámbrosúrák, stb.;
  • különböző menetjegyek, belépőjegyek, rendezvénynaptárak;
  • levélpapírok, különféle nyomtatványok;
  • csekkek, átutalási nyomtatványok, pénztárkönyvek, stb.

 

Kivel találkozik munkája során?

Az idegenforgalmi ügyintéző elsősorban ügyfeleivel tart kapcsolatot. Munkája során kapcsolatba kerül még:

  • külföldi partnerirodák munkatársaival;
  • munkatársaitól is segítséget kérhet számos aktuális kérdésben, ők azok, akikre leginkább támaszkodhat munkája során;
  • idegenvezetőkkel;
  • szállodák, légi- és busztársaságok, biztosítási szolgáltatók képviselőivel.

Hol végzi a munkáját?

Az idegenforgalmi ügyintéző munkáját elsősorban irodában, ügyfeleket fogadva végzi. Tevékenysége során többször tárgyalhat külső helyszíneken, partnereknél. Feladatát képezheti a szerződő partnerek személyes felkeresése is.

Milyen munkaidőben dolgozik?

Az idegenforgalmi ügyintéző napi 8 órás munkaidőben, általában normál munkarendben dolgozik. Előfordulhat, hogy rendezvények alkalmával, ettől eltérően hétvégén is dolgoznia kell. Mivel az általa utaztatott ügyfelek a hét bármely napján és bármely napszakban kerülhetnek problémás, nehezen megoldható helyzetbe, bármikor számíthat tőlük érkező segítségkérésre, melyet illik mihamarabb megválaszolnia, a problémát a lehető leggyorsabban elhárítania.

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

Az idegenforgalmi ügyintéző munkára nem jellemzőek a veszélyes helyzetek, munkaidejének jelentős részét irodában tölti. Egészségi ártalom forrása lehetahuzamosabb ideig tartó ülés, mely gerincbántalmat okozhat, valamint a számítógép előtt végzett munka, amely a szemre lehet károsító hatással.

Az idegenforgalmi ügyintézők feladatvégzése szellemi igénybevételt jelent, ilyen lehet az utolsó pillanatban a tervein változtatni kívánó utas igényeinek kiszolgálása (pl. mégsem tengerparti szállást szeretne, hanem belvárosit), valamint a partnerekkel (idegenvezetők, szállodák, múzeumok, stb.) történő tárgyalások. Ez okozhat idegességet, fáradtságot a munka során. A munkavégzés során könnyű fizikai igénybevételt jelent a megbeszélésekre történő utazás, állás, stb.

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

Szakképesítés neve és OKJ száma: Turisztikai szervező, értékesítő (54 812 03)

A képzés megkezdéséhez, először le kell érettségizned egy gimnáziumban vagy szakközépiskolában. A képzési idő, amennyiben turisztika ágazati szakközépiskolában érettségizel 1 év, más középiskolában szerzett érettségi esetén 2 év.

A munkakör betöltéséhez legjellemzőbben a Turisztikai szervező, értékesítő emeltszintű szakképesítés megszerzése szükséges.

Fontos, hogy ha idegenforgalmi ügyintéző munkakört szeretnél betölteni, otthonosan mozogj az alábbi tantárgyban:

  • kommunikáció, magyar nyelv és irodalom, hogy könnyedén megértsed az ügyfeleid igényét;
  • földrajz, az úti célok megtervezéséhez és az azokhoz illeszkedő programok megszervezéséhez;
  • idegen nyelv, a külföldi szálláshelyekkel, repterekkel, utazási irodákkal kapcsolattartáshoz.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Idegenforgalmi ügyintéző?

Minimum 174 000 Ft - Maximum 237 000 Ft

Az idegenforgalmi ügyintéző országos havi bruttó átlagkeresete 193.000 Ft, ami életkortól, tapasztalattól függően 174.000-237.000 Ft között mozoghat.

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

Az emberek egy része, ha teheti, sokat utazik, és szívesen veszi igénybe szakember segítségét, hiszen szeretné biztosan jól érezni magát pl. nyaralása során. Minél több pénzük van az embereknek, annál szívesebben költenek utazásra, így várhatóan további idegenforgalmi ügyintézőkre mutatkozhat igény a jövőben a hazai gazdaság várható fellendülésének köszönhetően. 

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

Idegenforgalmi ügyintéző képesítéssel utazási irodában helyezkedhetsz el, mint belföldi társasutazási ügyintéző, vagy mint turisztikai referens, de lehetsz például fizetővendég-szolgálati ügyintéző vagy akár utazási irodai utasszervező is.

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Szerinted megkönnyíti az idegenforgalmi ügyintéző munkáját, ha ügyfele nem tudja pontosan, hogy mit is akar?

Az idegenforgalmi ügyintéző nyaralás tervezésekor, a helyszín és programok kiválasztásakor tud segíteni. Ha egy utazási irodába csak annyit mondunk, milyen típusú utazás érdekel minket, az utazásszervező javaslatok tucatjait fogja felkínálni. Bárhova is utaznánk, az idegenforgalmi ügyintéző tájékoztatást ad az egyes helyszínek előnyeiről, hátrányairól, árairól, a lehetséges programokról, stb. Megkönnyíti a választásunkat azáltal, hogy ismereteit és tapasztalatait megosztja velünk.

Szerinted az idegenforgalmi ügyintéző még az utazás helyszínén is gondoskodik utasairól?

Az idegenforgalmi ügyintézőminden esetben ajánl utazáshoz kapcsolódó biztosításokat az ügyfeleknek.Ez lehet betegség-, poggyász-, gépjármű-biztosítás, melyek között segít eligazodni és a legmegfelelőbbet kiválasztani. Munkája azonban nem ér véget az utazás megszervezésével. Ha az előzetes foglalás ellenére a helyszínen kiderül, az utasnak elkeveredett a szobafoglalása, az utazási ügyintézőre akkor is számíthat. Felveszi a kapcsolatot a szállodával, és elintézi, hogy legyen fedél az utas feje felett éjszakára.

Tudod-e, mit jelent a turisztikában a vendégéjszaka kifejezés?

A külföldi és belföldi turisták által magyarországi szálláshelyeken eltöltött éjszakák a vendégéjszakák. Az országosan eltöltött vendégéjszakák számát megkapjuk, ha összeadjuk a kereskedelmi és a magán szálláshelyekre látogató külföldi és a belföldi vendégek által ott eltöltött éjszakák számát. Ez 2013. január-novemberben a vendégek számában 5,4%-kal, a vendégéjszakáké 4,6%-kal volt magasabb az előző év azonos időszakához képest.

Mit gondolsz, milyen okai voltak a modern turizmus kialakulásának?

A régmúltban utaztak az emberek, de a turizmus nem volt ismert tevékenység. Thomas Cook titkára 1841-ben kirándulást szervezett egy Leicestertől nem messze lévő faluba, ami egy 10 mérföldes vonatozás jelentett, és fejenként 1 schillingbe került az utazás oda és vissza a majd 600 főnyi résztvevőnek. Ez volt az alapötlet, és mostanra már világszerte egy egész üzletág épült erre, amelyhez hozzájárult a technika fejlődése, a vasút, a gépjármű- és a légiközlekedés elterjedése is. 

Szerinted mióta van Magyarországon szervezett turizmus?

Hazánkban 1874-ben adták ki az első turisztikai évkönyvet és 1879-ben, a világon hatodikként, megalakult a szervezett turizmus első magyarországi csoportja, majd ezt követően sorra épültek a menedékházak. A fellendülő idegenforgalom hatására számos nagy jelentőségű út építése is megkezdődött. A turisták lapját 1888-ban adták ki először. Ismert személyek vettek részt a turizmussal kapcsolatos munkákban, például Eötvös Lóránd, Téry Ödön. A Magyar Turista Szövetség 1913-ban alakult meg Teleki Sándor vezetésével.

Munkaadók mondták

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról:

 

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  • www.palyaorientacio.munka.hu– a Nemzeti Pályaorientációs Portál honlapja: pálya-, szakmaválasztást segítő kérdőívekkel, keresőkkel, foglalkozásbemutató anyagokkal
  • www.nive.hu– itt megtalálható a hatályos Országos Képzési Jegyzék és a szakképzésekhez tartozó Szakmai és Vizsgakövetelmények listája
  • www.felvi.hu– az Országos Felsőoktatási Információs Központ honlapja: információ a felsőoktatási szakokról, intézményekről
  • www.eniskolam.hu
  • www.szakmavilag.hu
  • www.mileszel.hu

 

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

  • 200 x szép szakma (MFPI 2010, letölthető kiadvány: http://www.fovpi.hu/palyavalasztas/kiadvanyok/200xszep_szakma)
  • Felsőoktatási felvételi tájékoztató (Oktatási Minisztérium, Országos Felvételi Iroda) - évente megjelenő kiadvány
  • Felvi Tájoló (Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht.) - évente megjelenő kiadvány: felsőoktatási szakok bemutatása, pályaválasztási tesztek, tanácsok, felsőoktatási rangsorok

 

 

 

Mi jelenti a kihívást a munkában?

Katalin, aki ügyintéző egy utazási irodában, meséli: „Munkám során nagyon sok olyan utazni vágyó ügyféllel találkozom, akik nem ismerik a vágyott úti cél elérésének lehetőségeit. Sőt sokan azt sem tudják megmondani, hova is szeretnének utazni, sok esetben csak annyit kapok, hogy: tengerpartra vagy valami szebb helyre… A feladat, hogy találjam ki, mit is szeretnének, és férjen is bele a keretükbe. Az viszont nagy öröm, mikor utazás után visszatérnek, és elmesélik élményeiket, és megköszönik a munkámat.”