Tartsd velünk az irányt!

Egyensúlyban önmagaddal

Budapest, 2016.03.02.

Már csak távoli emlék a nyári szünet? Egyre nyűgösebb, fáradékonyabb vagy? Szeretnéd az egész iskolai év során megőrizni a kezdeti lelkesedésedet? Itt megtudhatod, hogy mit tehetsz ezért!

Az iskolás éveid alatt a legfontosabb feladatod az, hogy a tőled telhető legjobb teljesítményt nyújtsd a tanulásban. Ahhoz viszont, hogy ennek a teljesítménynek az elérése ne járjon feszültséggel, kimerültséggel, meg kell találnod az egyensúlyt a tanulás a szabadidő és a pihenésre szánt idő között, amire szükséged van a lelki és testi feltöltődéshez. Ehhez több módon is hozzájárulhatsz, tekintsük át, mire érdemes odafigyelned.

Időgazdálkodás

A lelkesedésed megőrzésének egyik fontos alapja a tanulásra fordított idő helyes beosztása. Tapasztald ki, hogy a feladatokat milyen sorrendben kényelmes megoldanod, illetve mennyi időt kell rájuk szánnod, valamint az írásbeli vagy a szóbeli, a nehezebb vagy a könnyebb feladattal jobb kezdened?

A fél éves vagy év végi osztályzatok lezárása előtti időszak fokozott stresszhelyzetet teremthet, ami egy pontig aktivizál, jobb teljesítményre sarkall, de egy ponton túl kimerültséget, rossz közérzetet eredményez, és a teljesítményed csökkenéséhez vezethet. Ahhoz, hogy ne csapjanak össze a fejed felett a hullámok, a legfontosabb, hogy készíts előre tervet a felkészülés ütemezéséről. Hatékonyabb minden napra kisebb mennyiséget betervezni, mint egy napra nagy mennyiséget hagyni. Tervezz szüneteket is a tanulási időszakok közé, amikor jut idő a feltöltődésre.

Készíts listát arról, milyen tevékenységeket csinálsz általában iskola után, és rangsorolj fontosság szerint. A kevésbé fontosakat hagyd el, vagy kevesebb időt, alkalmat szánj rájuk. Ami számodra fontos, arra tervezd be a napi ütemezésedbe is a szükséges szabadidőt. Készíts „B” tervet is arra az esetre, ha valami váratlan dolog közbejön, hogyan tudsz mégis a heti feladataid végére érni.

Fontos, hogy mindezeket beszéld meg szüleiddel, tanáraiddal, oktatóiddal vagy az edződdel is, hogy a programok tervezésénél ők is figyelembe tudják venni az igényeidet!

Az lebegjen a szemed előtt, hogy ha jól osztod be az idődet, akkor több szabadidőd marad, amit játékra, sportra vagy más szórakozásra fordíthatsz!

Hatékony tanulás

Biztosan ismered a mondást, hogy „ismétlés a tudás anyja”. Ez teljesen helytálló, mert az eredményes tanulás titka valóban a rendszeres ismétlés. Ha napi rendszerességgel felkészülsz az előző óra anyagából, egy-egy nagy dolgozat vagy vizsga előtt nem lesz szükség arra, hogy hatalmas mennyiségű új információt kelljen elsajátítanod, elegendő lesz átismételni az anyagot.

Ennek az az oka, hogy az emberi agy a tanulás során először a rövid távú memóriába tárolja el az információkat. Ha közvetlenül a vizsga előtt készülsz fel, ide kerülnek a megtanult ismeretek. Innen sajnos rövid idő alatt törlődnek is ezek az információk, mert ugyanúgy, mint egy számítógép memóriája, a rövid távú memória is korlátozott mennyiséget bír befogadni. Ahhoz, hogy a többi újabb, frissebb napi információ is beférjen, törli azokat, amelyeket nem hívsz onnan újra és újra elő. Ha viszont időről időre előveszed, átismételed a tananyagot, átkerül a hosszú távú memóriádba, ahonnan sokkal könnyebben újra előhívható, és mivel nagyobb mennyiségű információ befogadására alkalmas, nehezebben is törlődik onnan, ami már rögzült. Ennek az előnye tehát, hogy sokkal kisebb energia befektetéssel ismételhetőek át akár egy-egy témakör összefoglalásaként az egyszer már megtanult ismeretek, és mivel tartós tudásra tettél szert, nem fog problémát okozni később sem a felidézése.

Egészséges életmód

A jó közérzethez fontos a megfelelő táplálkozás, a nyugodt és elegendő időtartalmú alvás és a rendszeres testmozgás. Ne sajnáld az időt a napi testmozgás beiktatására, mert nem csak a fizikai erőnlétedet és a teljesítményedet növeli, de a hangulatodat is javítja. A sport során plusz energiákat kapsz, amely többletet nyújt a tanuláshoz is. A kitartásban és motiváltságban is jó szolgálatot tesz, nem beszélve arról, hogy a testedet is karbantartod vele. Ne csak megterhelő kemény edzésekre gondolj, elegendő a kerékpározás vagy egy kellemes séta is a friss levegőn. Kísérletezz, keresd meg azt a mozgásformát, amiben örömödet leled.

Próbálj odafigyelni a táplálkozásodra is, mert nagyban befolyásolja az egész napi energiaszintedet. Étkezz rendszeresen, naponta minimum három alkalommal, de a napi ötszöri étkezés során kisebb mennyiség elfogyasztása a legkedvezőbb. Egyél friss zöldséget és gyümölcsöket a sós és édes rágcsálnivalók helyett, fogyassz frissen facsart gyümölcslevet, ásványvizet vagy teát a szénsavas üdítők helyett. Kerüld a gyorséttermi ételeket, mert csak üres kalóriákat veszel magadhoz, ami hirtelen ugyan jóllakottság érzettel tölt el, de rövid időn belül újra éhes leszel. Ezzel szemben például a teljes kiőrlésű gabonafélék lassan szívódnak fel a szervezetedben, hosszú távon jóllakottság érzetet biztosítva és ezáltal energiát szolgáltatva.

Aludj naponta 8 órát, a szervezeted megújulásához szükséges biztosítanod ezt az időt a nyugodt, pihentető alváshoz. Ha kialvatlan, fáradt vagy, a teljesítményed is csökken, nehezebben tudsz koncentrálni.

Kikapcsolódás

Rendszeresen szánj időt a lelki életed karbantartására is. Keresd meg azokat a tevékenységeket, amelyek segítenek kikapcsolódni, például találkozz a barátaiddal, menj el kirándulni, moziba vagy nézz meg egy kiállítást. Sok időt elrabolhatnak a közösségi oldalak, az interneten szörfözések, ezeket az időszakokat is hasznosabbá teheted, ha inkább személyesen találkozol a barátaiddal, olvasol egy jó könyvet, zenét hallgatsz, beszélgetsz a családtagjaiddal, vagy elmész sétálni. Ha van háziállatod vagy valamilyen hobbid, erre se felejts el időt hagyni magadnak, mert minden olyan tevékenységtől, amiben örömödet, kedvedet leled, többlet energiákat kapsz.

Lelki egészségedet elősegíti, ha sikerül beiktatnod örömteli, feszültségoldó tevékenységeket a mindennapjaidba. Menj társaságba, ápold a barátságokat, nevessetek sokat, mert ezek nem csak a pillanatnyi jó hangulatodat segítik elő, de hosszú távon is biztosítják a felgyülemlett feszültségek levezetését.

 

Vissza a hasznos információkhoz