Tartsd velünk az irányt!

Kávézó, teázó üzletvezetője

Mit kell tudni a kávézó, teázó üzletvezetőjéről?

A kávézó, teázó üzletvezetője vendéglátó-ipari egységekben – teázóban, kávézóban – dolgozik. Fő feladata, hogy a kávézó, teázó sikeres legyen, a vendégek elégedettek legyenek, legyen megfelelő mennyiségű és minőségű áru és személyzet. Ehhez el kell érnie, hogy a pultosok, pincérek tudják, hogy mi a dolguk, és ügyesen végezzék munkájukat. Az üzletvezető az, aki megmondja, hogy ki, mit és mikor csináljon, megszervezi a munkát. Emellett gondoskodik a kávézó működésének technikai feltételeiről, mint a munkához szükséges gépek, eszközök, bútorok, berendezések beszerzése és működtetése, a terület tisztaságának biztosítása. Gyakran ő felel az alapanyagok beszerzéséért, és a pénztárgépet is kezeli.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

…szeretsz emberekkel foglakozni és megszervezni mások munkáját, irányítani az események alakulását. Ahhoz, hogy munkádat jól végezd, szükséged lesz majd a kollegákkal történő együttműködésre, a vendégek igényeinek megértésére, hogy meg tudd szervezni a vendégek megfelelő kiszolgálását. Mivel irányítani fogod a kávézó személyzetét, és a vendégekkel is kapcsolatban állsz, fontos, hogy könnyen szót érts az emberekkel. A kávézó működtetéséhez nemcsak a különböző alapanyagokat, gépeket kell megismerned, hanem a vállalkozás szabályszerű üzemeltetésével kapcsolatos gazdasági, jogi elvárásokat is.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

…az általános iskola elvégzését követően egy gimnáziumban vagy – kereskedelmi vagy vendéglátó-ipari – szakközépiskolában sikeresen le kell érettségizned. Ekkor kezdheted meg a Vendéglátás-szervező, vendéglős szakképzést.

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Megvalósító
  • Irányító

Kávézó, teázó üzletvezetőjeként fontos lesz, hogy szeresd a változatosságot, a kihívásokat, a megoldandó feladatokat, a szervezést, a nyüzsgést. Munkád nagy részében ugyanis a kávézó alkalmazottainak feladatait fogod irányítani és a kávézó működését szervezni, mint például a rezsiköltségek befizetése, a kávékészítő gép javíttatása vagy az italok beszerzése. Fontos, hogy szeress gyorsan, hatékonyan cselekedni, sőt másokat is erre ösztönözz. Ez azért szükséges, mert a kávézóban a vendégek kiszolgálásához a pult körüli tevékenységeket – mosogatás, az alapanyagok elérhetősége, kiszolgálás – a pultosok, pincérek bevonásával kell megszervezned. Eközben figyelned kell a vendégek igényeire, akik elvárják, hogy gyorsan, zökkenőmentesen szolgálják ki őket. Munkád során sok szabályt és előírást kell betartani, és betartatni másokkal – egészségügyi, öltözködési, viselkedési szabályok, receptek pontos használata –, és mindig ügyelned kell a rendre, tisztaságra, ezért fontos lesz, hogy szeress meghatározott keretek között, utasítások, szabályok szerint dolgozni.

Kávézó és teázó üzletvezetőjeként milyen tulajdonságokra van szükséged?

Kávézó és teázó üzletvezetőjeként akkor leszel sikeres, ha a vendégek szívesen járnak az általad vezetett vendéglátóhelyre, ha elégedettek, mert a környezet jó hangulatú, az italokat gyorsan és megfelelő minőségben kapják meg. Ennek eléréséhez jó, ha a következő készségekkel, képességekkel rendelkezel:

  • Szervezőképesség, hogy a kávézó működését és a személyzet munkáját jól tudd beosztani, irányítani, megszervezni;
  • Vállalkozói kompetencia, hiszen fontos, hogy a sikeres működéshez tudd, mitől lesz nyereséges a kávézó, teázó, illetve ezt milyen gazdasági és jogi keretek között kell majd elérned;
  • Önállóság, hogy egyedül is meg tudj hozni fontos döntéseket;
  • Kommunikációs képesség, hogy könnyen szót érts a vendégekkel, kollegákkal, beszállítókkal;
  • Számolási képesség a pénztárgépkezeléshez és leltározáshoz, valamint ahhoz, hogy átlásd a kávézó bevételeit és kiadásait, ezzel együtt azt, hogy mikor nyereséges.

Mivel a kávézó, teázó üzletvezetője munkája során rengeteg emberrel találkozik és dolgozik együtt, fontos az empátia és a csapatmunka is. Mivel ő a felelős a jó munkahelyi légkör biztosításáért, a vendégek elégedettségéért, fontos a konfliktuskezelés és a stressztűrés képessége is. 

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A kávézó, teázó üzletvezetője szakma gyakorlásához támasztott egészségügyi követelmények azt teszik lehetővé, hogy a szakember tudjon bánni az emberekkel, és magabiztosan tudja használni a munkához szükséges eszközöket:

  • ép látás – a gépek, eszközök, alapanyagok pontos használata, a kimutatások elkészítése érdekében;
  • ép karok, kezek és ujjak – a vendéglátó-ipari berendezések kezeléséhez;
  • jó ízlelés, szagérzékelés – az italkészítéshez szükséges feladatok ellátásához;
  • ép hallás – a vendégekkel és a személyzettel történő kapcsolattartáshoz;
  • tiszta beszéd – a vendégekkel történő kapcsolattartáshoz és a kollegákkal, beosztottakkal történő együttműködéshez;
  • fertőzéstől mentes bőrfelület – a szigorú higiéniás követelmények miatt.

Hallás- és mozgássérülés esetén a munkahely akadálymentesítésével, valamint a munkakör részleges átszervezésével végezhető ez a foglalkozás.  

Mi jellemző a kávézó, teázó üzletvezetője munkájára?
Csoportos (30%)
(30 - 70)
Önálló (70%)
Kültéri helyszínen (0%)
(0 - 100)
Beltéri helyszínen (100%)
Végrehajtó (20%)
(20 - 80)
Irányító (80%)

Mit csinál a kávézó, teázó üzletvezetője?

A kávézó, teázó üzletvezetője megtervezi, megszervezi és irányítja a kávézó napi életét, az alkalmazottak munkáját. Emellett adminisztrációs feladatokat lát el. Sokszor szükség lehet munkájára a napi teendők ellátásában is, mint a vendégek kiszolgálása vagy italkészítés. Tevékenysége során a következő részfeladatok elvégzéséért felelős:

  • Megtervezi a kávézó stílusát, működési tervet készít. Úgy alakítja ki a vendéglátóhely kinézetét és szolgáltatásait, hogy az a vevők kényelmét szolgálja, kellemes hangulatú és jövedelmező legyen. Ha nem ő a tulajdonos, úgy a terveket és az árakat természetesen felettesével egyezteti.
  • Elkészíti az étel- és itallapot. A vendéglátóhely típusának és a vevők igényeinek megfelelően meghatározza az étel- és italválasztékot.
  • Beszállítókat keres, árut rendel, majd átveszi azokat. Felkutatja azon cégeket, akiktől a hely működéséhez szükséges alapanyagokat, eszközöket és gépeket be tudja szerezni. A fogyás alapján felméri, hogy melyik alapanyagból lesz szükség utánpótlásra, és megrendeli azt. A megrendelt árut átveszi, minőségi és mennyiségi ellenőrzést végez. Az áru beérkezését dokumentálja, a szállítási papírokat tárolja.
  • Gondoskodik megfelelő számú és szakértelmű személyzetről, kialakítja a munkafolyamatokat. Meghatározza a vendéglátóhely zökkenőmentes működéséhez szükséges személyzet létszámát és az irányukba támasztott szakmai elvárásokat, ez alapján választja ki a megfelelő szakembereket. Az alkalmazottak képességeinek, a vendégek igényeinek és a hatósági szabályozásoknak megfelelően meghatározza a feladatokat, munkafolyamatokat, gondoskodik azok betartásáról.
  • Italokat készít, kiszolgálja a vendégeket. Szükség szerint részt vesz a vendégek kiszolgálásában, felveszi a rendeléseket, a rendelések alapján elkészíti, és kiméri a kért italokat, majd átadja őket a vendégeknek.
  • Kezeli a pénztárgépet, számlát állít ki, átveszi a termékek ellenértékét és adminisztrációs munkát végez. Az italok ellenértékét átveszi, erről számlát készít. A vendéglátóhely gazdasági működéséről nyilvántartást vezet, kimutatásokat készít. Rögzíti például a kávézó kiadásait és napi bevételének összegét. Részt vesz a rendszeres leltárokon, ahol ellenőrzi az árukészletet, és összehasonlítja azt a tényleges fogyással.

 

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

A kávézó, teázó üzletvezetője munkaeszközei az áru beszerzését, a vendégek kiszolgálását, valamint a munka szervezését és adminisztrációját szolgálják:

  • vendéglátó-ipari gépek: kávégép, turmixgép, vízforraló, stb.;
  • vendéglátó-ipari eszközök, berendezések: poharak, evőeszközök, mérő-, keverő-, és vágóeszközök, berendezési tárgyak, kiegészítők;
  • pénztárgép, számlatömb;
  • számítógép megfelelő programokkal – készletező, számlázó, stb.;
  • irodatechnikai eszközök: fénymásoló, nyomtató, szkenner.

Kivel találkozik munkája során?

A kávézó, teázó üzletvezetője elsősorban kollegáival és a vendégekkel áll közvetlen kapcsolatban. Munkája során a következő személyekkel kell még együttműködnie:

  • felettese – gyakran a kávézó vagy teázó tulajdonosa;
  • takarítók;
  • karbantartók.

Ezen kívül kapcsolatban áll a beszállítókkal, akiktől a munkához szükséges berendezéseket, eszközöket, alapanyagokat szerzi be. 

Hol végzi a munkáját?

A kávézó, teázó üzletvezetője jellemzően irodában vagy a kávézó, teázó egyéb területén – akár a pult mögött vagy a raktárban is – dolgozik, de előfordulhat külső helyszínen történő munkavégzés is a vendéglátóhely adottságaitól függően, például kerthelységben. A partnerekkel, beszállítókkal, illetve hatóságokkal történő egyeztetés esetén munkája utazással is járhat.

Milyen munkaidőben dolgozik?

A kávézó, teázó üzletvezetője jellemzően rugalmas munkaidőben dolgozik, amely a vendéglátóhely nyitva tartásához igazodik. Munkája során gyakori az esti vagy hétvégi munkavégzés. Előfordulhat, hogy munkaszüneti napokon is dolgoznia kell. Nem ritka továbbá a hosszúműszakos, akár 12 órás munkavégzés sem, és esetenként túlóra is szükséges lehet. Mivel ő felel a vendéglátóhely teljes üzemeltetéséért, igény lehet arra, hogy azokon a napokon, amikor nem dolgozik, telefonon elérhető legyen.

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

A kávézó, teázó üzletvezetője munkavégzésére nem jellemzőek komolyabb veszélyek, ártalmak, azonban a következő kockázatok megjelennek a mindennapjaiban:

  • baleseti lehetőséget rejt magában a padlón történő megcsúszás, botlás, de fennállhat a forrázás lehetősége is;
  • a szabadtéri munkavégzés esetén szélsőséges időjárási viszonyok;
  • a személyes találkozás miatt fokozottan ki vannak téve – vírusos, bakteriális – fertőzésveszélynek, főleg a téli időszakban.

A kávézó, teázó üzletvezetője munkája jellemzően szellemi munka. Sokszor azonban a kiszolgálótérben kell állnia, járkálnia, amely jó állóképességet igényel. Előfordul, hogy könnyű fizikai munkát kell végezni, kisebb-nagyobb tárgyakat kell emelni, cipelni, ami fizikai megterhelést jelenthet. Az adminisztratív munkát számítógép előtt ülve végzi, ami megterhelő lehet a gerincnek, a kezeknek és a szemnek is.

A pontosság és a figyelem, valamint a rendszertelen életmód kifáradáshoz vezethet. Feszültséget okozhatnak az esteleges konfliktushelyzetek, a vendégekkel, beosztottakkal történő kapcsolattartás és az anyagi felelősség is.

Fontos tehát figyelni arra, hogy jusson idő a fizikai pihenésre és a szellemi feltöltődésre egyaránt, mert így kerülhetők el a munka jellegéből származó nehézségek hatásai.

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

Szakképesítés neve és OKJ száma: Vendéglátásszervező-vendéglős (54 811 01)

A munkakör betöltéséhez legjellemzőbben a Vendéglátás-szervező, vendéglős emelt szintű szakképesítés megszerzése szükséges.

Ahhoz, hogy elkezdhesd a Vendéglátás-szervező, vendéglős képzést, az általános iskola befejezését követően le kell érettségizned egy gimnáziumban vagy – kereskedelmi, illetve vendéglátó-ipari – szakközépiskolában. A képzés megkezdését megelőzően egy egészségügyi alkalmassági vizsgálaton kell megfelelned. Ha vendéglátó-ipari ágazati szakközépiskolában szerezted meg az érettségit, úgy egy év, ha máshol, akkor két év alatt szerezheted meg a Vendéglátás-szervező, vendéglős szakképesítést.

Ahhoz, hogy a kávézó, teázó üzletvezetője szakmához kapcsolódó összes alaptudást könnyen meg tudd tanulni, segít, ha otthonosan mozogsz a következő tantárgyakban:

  • társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek – a gazdasági, pénzügyi feladatok végzéséhez, a jogszabályok megértéséhez;
  • környezetismeret – például az italok és hozzávalóik helyes tárolása miatt;
  • matematika – a számolási, pénzügyi feladatokhoz.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Kávézó, teázó üzletvezetője ?

Minimum 118 000 Ft - Maximum 170 000 Ft

A kávézó, teázó üzletvezetője átlagkeresete havi bruttó 138.000 Ft, ami az országos átlagot tekintve havi bruttó 118.000 és 170.000 Ft között mozog. A kereset több tényező függvénye: a szakember tapasztalata, életkora, a munkahely jellege, mérete, földrajzi elhelyezkedése határozza meg. 

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

A kávézó, teázó üzletvezetője munkakört betöltők iránt folyamatos a kereslet a munkaerőpiacon. Egyre nagyobb az igény a szakképzett szakemberek iránt, és egyre inkább elvárás az idegen nyelv és az informatikai ismeretek elsajátítása is. A kiemelkedő teljesítmény és naprakész szakmai ismeretek segítik az elhelyezkedést, csakúgy, mint a szakmához szükséges készségek, képességek fejlesztése, a megfelelő szakmai kapcsolatok kialakítása, a szakma iránti lelkesedés és elkötelezettség is. A megfelelő szakmai háttér és gyakorlat lehetőséget ad akár önálló vállalkozás indítására is.  

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

A szakképesítés birtokában az alábbi munkakörökre jelentkezhetsz majd:

  • Eszpresszó-, kávézóvezető;
  • Teázó üzletvezetője;
  • Kávéház üzletvezetője;
  • Büfé-, bisztróvezető.

Az idegen nyelv(ek) ismerete elengedhetetlen feltétele az érvényesülésnek ezen a szakterületen. A szakképesítés birtokában a továbbtanulni vágyók a felsőoktatásban is válogathatnak a vendéglátás és idegenforgalomi szakok közül. 

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Hallottál már a virágzó teáról?

A világon rengeteg különleges teafajta található, de kétségtelenül a legdekoratívabb a kínai virágzó tea. Kedvező élettani hatásai mellett leginkább fantasztikus látványa miatt híresült el. Kínából és Sri Lankáról indult el ezen teák hagyománya, és jellegzetességük, hogy a gumóba kötött tealevelek forró vízzel érintkezve szétnyílnak, mint a virágbimbó virágzáskor. A teagumókhoz olyan virágokat használnak, mint például a körömvirág, vagy a jázmin, így miután a levelek szétnyíltak, középen a gyönyörű virág bukkan elő. 

Tudod-e, ki az a barista?

A barista az a kávészakértő, aki a kávézóban a pult mögött a kávék készítését végzi. Nem mindenki barista, aki kávét főz. Ezt a tudást szakmai képzés során oktatják. A barista behatóan ismeri a kávéfajtákat és azok feldolgozási módját. Tudja, hogyan kell szüretelni, tárolni, szállítani, pörkölni, darálni és végül elkészíteni a kávét. A vendég ízlésének megfelelően tud kávét ajánlani, a legegyszerűbbtől, az egészen különleges fajtákig. A jó barista a kávézó vezetője számára igazi kincs.

Szerinted mi mindent tesznek meg a kávézók üzletvezetői azért, hogy kávézójuk különleges legyen?

Gyakran hallani különleges ajánlatokkal csalogató kávézókról. De vajon mitől lesz egy kávézó igazán különleges? Van, aki vonzó programokkal, mások extrém dekorációval, kiegészítőkkel próbálják magukhoz csalogatni a vendégeket, van, aki pedig egyszerűen a minőségi alapanyagokra és kiszolgálásra esküszik. Előadóest, élőmacska-díszlet, extrém faldekoráció vagy az egyre elterjedtebb kézműves kávézó, csak egy pár példa a legújabb trendek közül.

Tudtad, hogy az első kávézók az egykori Oszmán Birodalomban alakultak?

„A bor nélküli kocsmának” is nevezték az első kávézókat, melyek a XVI. században alakultak az Oszmán Birodalomban. A kávézók a társasági élet kiemelkedően fontos helyszínéül szolgáltak, a legkülönbözőbb emberek találkoztak beszélgetni, politizálni vagy csak játszani. Az alkohol vallási tiltása miatt a kávéban találták meg az emberek a közösségi élet magját. Ez azonban egy idő után mind az uralkodó, mind az egyház nemtetszését is kiváltotta, így többször betiltották a kávézók működését, és súlyosan büntették azokat, akik ennek ellenálltak.

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról: 

  • Atkinson-Banks-McFadden: Nagy kávéenciklopédia. Jószöveg Műhely Kft. 2007.
  • Kiss: Teakalauz. HVG Kiadói Zrt. 2007.
  • Vaszary: Vendéglátás- Marketing. Gasztrotop Kft. 2008.

 

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

 

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

Mi jelenti a kihívást a munkában?

„Mindig is vonzott a kávéházak hangulata, az az intim, kicsit sejtelmes közeg, ahova mindenki egy kicsit hazatér. A mai napig hálás vagyok, hogy én is ilyen helyen dolgozhatok. Ráadásul nem kellett lemondanom lételememről, a nyüzsgésről sem, hiszen kávéház-üzletvezetőként jut szervezési feladat bőven. Fontosnak tartom, hogy az összes alkalmazott sajátjaként kezelje a helyet, érezze, mekkora a felelőssége nemcsak anyagilag, de a vendégek megtartásában is, amihez a kedvesség és a kitűnő kiszolgálás nélkülözhetetlen. Nagyon fontos, hogy megfelelően tudjak velük beszélni, átadni az elvárásokat, és mindig elismerjem az érdemeiket is.” – mondta el László, egy kávézó tulajdonosa, üzletvezetője.