Tartsd velünk az irányt!

Reklámújság kézbesítő

Mit kell tudni a reklámújság-kézbesítőről?

A reklámújság-kézbesítő egy előre meghatározott területen minden postaládába eljuttatja a reklámanyagot, ami lehet újság, szórólap vagy termékminta. Munkája része lehet a címlista alapján meghatározott helyekre történő kézbesítés is. Tevékenységéhez tartozik az anyag kiszállítása a raktárból, továbbá a postaládákhoz való hozzáférés megszervezése, mivel sok helyen nehézséget okoz a zárt kapun történő bejutás. Az átvett kiadványokkal naponta/hetente kell elszámolnia a címek darabszáma alapján. A munkavégzés minőségét megbízója folyamatosan ellenőzi.

Ez a foglalkozás neked való lehet, ha…

…szereted a sok mozgással járó, szabadban végezhető tevékenységet, ami azt is jelenti, hogy jó fizikai erőben kell lenned, hiszen naponta várhatóan több tíz kilométert fogsz sétálni – vagy kerékpározni. Jó, ha könnyedén tudsz tájékozódni, mert magadnak kell majd kialakítanod az adott címek mentén az útvonaladat. Ezért is fontos, hogy tudj önállóan dolgozni, döntéseket hozni. Mivel a munka olykor lehet majd egyhangú, illetve a nyári kánikulában és a téli fagyokban is kézbesítened kell majd a reklámújságokat, elengedhetetlen, hogy kitartó légy.

Ha ezt a foglalkozást választod, akkor…

…annak ellenére, hogy nem szükséges képzést elvégezni a reklámújság-kézbesítő munka végzéséhez, az általános iskola nyolc osztályát követően el kell kezdened egy középiskolát, hiszen 16. életéved betöltéséig tankötelezettség vonatkozik rád.

Milyen érdeklődési irányokkal kell rendelkezned?

  • Tárgyias
  • Megvalósító

A reklámújság-kézbesítő munkát akkor fogod élvezni, ha szívesen foglalkozol gyakorlati problémák megoldásával, aprólékos munkavégzéssel. Ehhez szívesen alkalmazol eltérő tárgyakat, eszközöket – gyalog, kerékpárraleljuttatod a reklámújságot –, támaszkodsz saját fizikai erődreTovábbá,ha örömet okoz neked, hogy munkádnak belátható időn belül kézzel fogható eredménye lesz –az adott település sok postaládájába eljuttattad a rád bízott terméket -, élvezni fogod a mindennapokat. Ha fontosnak tartod, hogy jól meghatározott keretek között, pontos szabályok alapján végezhessed majd a munkádat – meghatározzák számodra mekkora darabszámban, mekkora területre, mennyi idő alatt kell a reklámújságot kihordanod -, valamint, mert biztonságot fog jelenteni, hogy tisztában lehetsz teendőiddel, és pontosan tudhatod, mit várnak el tőled, ez a munkakör neked való lehet.

Reklámújság-kézbesítőként milyen tulajdonságokra van szükséged?

Reklámújság-kézbesítőként munkád elvégzését segíteni fogja a jó kommunikációs készség, amivel el tudod érni, hogy bemehessél a kapun, és a postaládákba el tudjad juttatni az anyagot. Fontos továbbá a felelősségtudat, hogy megértsed a nálad lévő anyag értékét, amelyre a megrendelő komoly összeget költött céljai elérése érdekében. Ahhoz, hogy ezt a munkát sikeresen végezd majd, a további készségekkel, képességekkel is jó, ha rendelkezel:

  •       Fizikai erőnlét, amelyet a sok gyaloglás, cipekedés követel meg.
  •       Kitartás, mert a munkába könnyen beletanulhatsz, így hosszú távon az egyhangúvá, monotonná válhat.
  •       Önállóság, mert sok esetben egyedül kell majd döntést hoznod.
  •       Térbeli gondolkodás, térképeken és az utcákon történő eligazodáshoz.
Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A reklámújság-kézbesítő munka egészségügyi elvárásai a munka fizikai jellegéhez, valamint a pontos munkavégzéshez kapcsolódnak:

  •       jó állóképesség – amelynek köszönhetően bírja a fizikai terhelést;
  •       ép mozgásszervek – a cipekedés biztosításához, a prospektusok megfogásához, a sok sétához elengedhetetlen;
  •       jó fizikum – a folyamatos helyváltoztatás, gyaloglás miatt, melyet akár napi nyolc órában is végezhet;
  •       jó immunrendszer – az időjárás viszontagságainak elviselése érdekében.

Hallássérültek is végezhetika reklámújság-kézbesítő munka bizonyos részfeladatait, a munkakör átszervezésével, sérüléshez igazított módosításával – pl. írásban adja ki a munkáltató a feladatokat.

Értelmi sérültek esetén egyes egyszerű résztevékenységek elvégzésére történő munkaköri betanítás lehetséges a reklámújság-kézbesítő foglalkozásnál. Fontos a sokoldalú szemléltetés, az új ismeretek fokozatos, kisebb lépésekben való közlése, a többszöri ismétlés, begyakorlás, a munkafeladatok egyértelművé tétele, a könnyen érthető kommunikáció alkalmazása.

Mi jellemző a reklámújság-kézbesítő munkájára?
Csoportos (10%)
(10 - 90)
Önálló (90%)
Kültéri helyszínen (90%)
(90 - 10)
Beltéri helyszínen (10%)
Végrehajtó (100%)
(100 - 0)
Irányító (0%)

Mit csinál a reklámújság-kézbesítő?

A reklámújság-kézbesítő akkor végzi jól feladatát, ha a megbízójától megkapott címlistán szereplő minden személy lakásába eljuttatta a reklámanyagot. Ily módon a következő tevékenységek tartoznak a feladatkörébe:

  •       Átveszi a címlistát. A napi vagy heti beosztásának megfelelően előkészített anyag rögzíti, hogy hol, milyen anyagot, milyen mennyiségben kell terjesztenie. Ezt átveszi, kérdés esetén egyeztet főnökével.
  •       Megtervezi az útvonalat. Térkép alapján meghatározza a terjesztéshez az utcák sorrendjét, az eredményesség és hatékonyság érdekében.
  •       Átveszi a szükséges reklámanyagot. Átveszi a meghatározott mennyiségű anyagot, majd összeállítja a csomagokat a különböző reklámkiadványokból. Gondoskodik a csomagoknak a munkaterületre történő eljutatásról.
  •       Elvégzi a kézbesítést. Gyalog vagy biciklivel közlekedve, házról-házra járva a postaládákba, vagy az erre a célra külön felszerelt dobozokba/hengerekbe behelyezi a reklámújságokat. Külön figyelemmel van arra, hogy azokra a címekre, amelyek kifejezetten, írásban közölték, hogy nem kívánnak reklámcélú nyomtatványokat kapni, ne tegyen le reklámújság-csomagot.
  •       Elkészíti az adminisztrációt. Rögzíti a terjesztett és megmaradt anyag mennyiségét az elszámoláshoz.

Hogyan dolgozik?

Eszközök és anyagok

A reklámújság-kézbesítő elsősorban a különböző reklámújságokkal, anyagokkal dolgozik. Munkájához fontos a terjesztési térkép, valamint a közlekedéshez gyakran a kerékpár. A terjesztési munkához különböző segédeszközöket használ:

  •       húzókocsi – a nagyobb mennyiségű anyag mozgatásához;
  •       havi leporelló – a munkabeosztás nyilvántartásához;
  •       járatfüzet – a tényleges terjesztés rögzítésére.

 

Kivel találkozik munkája során?

A reklámújság-kézbesítő elsősorban a lakókkal találkozik, és a kollégáival tartja a kapcsolatot, továbbá a(z):

  •       vezetőjével;
  •       raktárossal;
  •       adminisztratív dolgozóval;
  •       ellenőrrel.

Hol végzi a munkáját?

A reklámújság-kézbesítő többnyire szabadban, változó helyszínen, meghatározott útvonalat követve végzi munkáját. Tevékenységének elvégzéséhez – egyeztetések miatt – megfordul munkáltatója irodájában, valamint raktárában, az anyagok átvétele és esetleges leadása miatt.

Milyen munkaidőben dolgozik?

A reklámújság-kézbesítő munkaideje változó, a szerződéstől függően lehet napi 4-6 órás részmunka, vagy végezheti 8 órában a hét bármely napján. A munka mennyisége szezonalitásfüggő ezért gyakran végzik diákmunkaként vagy keresetkiegészítésként az esti órákban vagy hétvégeken.

Milyen nehézségek adódhatnak a munkavégzés során?

A reklámújság-kézbesítő munkából adódó fő veszélyforrások a szabadban, utcán végzett munka jellegéből adódnak:

  •      közlekedéssel összefüggő baleseti veszélyek;
  •       az időjárás viszontagságai, a nagy meleg és hideg az egészségre károsan hatnak.

Ezek a veszélyek a balesetmegelőzési előírások betartásával és az évszaknak, valamint az időjárásnak megfelelő öltözködéssel megelőzhetők.

A reklámújság-kézbesítő közepesen nehéz fizikai munkát végez. A munkavégzés során történő gyakori emelés, cipekedés és hajolgatás hát-, derék- és gerincbántalmakhoz vezethet. A sok gyaloglás, biciklizés a lábakat veszi fokozottan igénybe, amely visszérpanaszokat okozhat. A munkával járó további nehézség adódhat:

  •       házakba történő bejutás akadályoztatottságából;
  •       néha akár dühös, indulatos lakókkal való találkozásokból, beszélgetésekből;
  •       a munka egyhangúságának kezeléséből.

Ahhoz, hogy ezeknek a kihívásoknak nap, mint nap meg tudjon felelni a reklámújság-kézbesítő, fontos a munkaidőt követő, feltöltődést biztosító szabadidős tevékenység, kikapcsolódás.

Milyen képzésben kell részt venned, ha ezt a pályát választod?

A reklámújság-kézbesítő munkakör betöltéséhez nem szükséges képzést elvégezni.

E foglalkozás betöltésére nincs szükség szakképesítésre, így gyakran végzik diákmunkaként vagy másodállásban, keresetkiegészítésként.Bár e munkakör betöltéséhez nem szükséges külön képzettség, 16. életéved betöltéséig tanköteles vagy, így az általános iskola befejezését követően el kellkezdened egy középiskolát.A reklámújság-kézbesítő munka elvégzéséhez jellemzően egy hét betanulási időszak szükséges, amit egy idősebb kolléga mellett kell eltöltened.Ekkor ismered meg a helyszínt, a raktárt, az elvárásokat, a különböző eszközöket, a kitöltendő dokumentumokat.

Ahhoz, hogy a reklámújság-kézbesítő szakmában eredményes légy, segít, ha otthonosan mozogsz a következő tantárgyakban:

·         testnevelés és sport –a fizikai erőnléted fejleszti, amely fontos a sokszor nehéz kézbesítőtáska hordozásához;

·         környezetismeret – amely segít, hogy otthonosan mozogj a térképolvasásban, reálisan meg tudd tervezni az útvonalat, és hogy könnyen el tudj igazodni az utcákat járva.

Képzési Útvonal

Mennyi keres átlagosan egy Reklámújság kézbesítő?

Minimum 130 000 Ft - Maximum 150 000 Ft

A reklámújság-kézbesítő munka végzése esetén átlagkeresetről nem beszélhetünk, mert jellemzően részmunkaidős beosztásban végzik a tevékenységet. Keresetük nagyban változhat attól függően, hogy csak reklámújságot terjesztenek, vagy kiszállítják a nagyobb értékű napilapokat is. Napi 2-3 óra munkával akár bruttó 60.000 forintot is meg lehet keresni egy hónapban, de aki több időt fordít rá, annak a havi bruttó keresete 130.000-150.000 forint között is mozoghat, az országos átlag alapján.

Mennyire könnyű elhelyezkedni?

A reklámújság-kézbesítő munkát végzők iránti keresletváltozó mértékű. Ennek egyik oka, hogy a kereskedelmi forgalom csúcsidőszakaiban – pl. karácsonykor – nagyobb a reklámújság-terjesztésre az igény, mint más időszakokban. Ugyanakkor, mivel ez a munkakör nem igényel szakképesítést, illetve végzettséget, sok jelentkező lehet az adott munka elvégzésére. Gyakran végzik másodállásban, illetve diákmunkaként is.

Milyen lehetőségeid lesznek ezzel a foglalkozással? Milyen karrierút áll előtted?

Reklámújság-kézbesítői munkatapasztalatoddal az alábbi munkaköröket is betöltheted:

  •       Kerékpáros kézbesítő;
  •       Küldönc.

Rokon foglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó, egyéb foglalkozások:

Érdekességek

Volt már a kezedben ingyenes újság?

Tudjuk, „nincs ingyen ebéd”. Ha egy újságért nem kell fizetnünk, hanem csak úgy ott hever a metró megállójában elhelyezett tartóban, akkor azt valaki megfizette – és az a valaki azért fizette meg, mert arra számít, hogy az újságban megjelenő hírek és cikkek elolvasása után rápillantunk a hirdetésekre is, vagy olvasás közben, tudat alatt rögzítjük a reklám üzenetét. Ez tulajdonképp árukapcsolás, hiszen ez az újság híreket közöl és érdekes cikkeket, amivel bővül látókörünk – és mellette tippeket kapunk vásárlásainkhoz.

Tudod, hogy mi a különbség a reklámújság-kézbesítő és a szórólaposztó között?

Tulajdonképpen kétféle reklámújság van: az egyikben egy cég önállóan hirdeti termékeit és akcióit, a másikban pedig gyűjtve, több cég próbálja a potenciális vevők figyelmét felkelteni termékei iránt. Ezek az újságok a vevők lakásainak postaládáiban, vagy a ház bejáratánál felszerelt dobozban kerülnek elhelyezésre. A kézbesítő egy adott területen való szórásért felel. A szórólaposztó, amikor felveszi a munkát, megkapja a szórólapokat, és meghatározzák azt a helyet és azt az időintervallumot, ahol és ameddig osztogatnia kell ezeket a lapokat.

Mit gondolsz, mire használják a reklámújságot?

A hirdetések akkor jók, ha felkeltik a vevők érdeklődését a termék vagy szolgáltatás iránt. A reklámújságok rendszeresen megjelenő, kereskedelmi céllal készülő reklámhordozók. Az egyes akciókról, főleg, ha sok termékre érvényes, nyilván nehéz megoldani a tételek hirdetésével kapcsolatos feladatokat, ezért a legjobb megoldás a tömeges akciózás meghirdetésére a hirdető újságok alkalmazása. Ez nagy cég esetében lehet saját kiadvány vagy kisebb vállalkozásnál a területi hirdetési – reklám – újság igénybevételével oldható meg.

Tudod, hogy van már digitálisan nyomtatott reklámújság?

A cégek számítógépen tartják nyilván az árukészletüket, annak fogyását és a gép ad javaslatot a fogyás pótlására. A pontos, naprakész készletadatok alapján könnyedén meg lehet tervezni egy kiárusítási kampányt, csak a reklámok készítésének átfutási ideje lassíthatja a folyamatot. Ezért a gyors reakció érdekében a megtervezett reklámújságot digitális nyomdák készítik el, ahol az átfutási idő sokkal rövidebb, mint a hagyományos nyomdáknál, és a minőség sem hagy kivetnivalót maga után.

Munkaadók mondták

Tájékozódási lehetőségek

Ha szeretnél még többet megtudni a szakmáról:

  •       www.marketing.hu - Magyar Marketing Szövetség
  •       www.matesz.hu – Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség
  •       Kreatív magazin – havonta megjelenő szaklap

 

Honlapok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

 

Kiadványok, melyek segítenek neked a pályaválasztásban:

 

Mi jelenti a kihívást a munkában?

„Nézze, szabad ember vagyok. Nem azt akarom mondani, hogy azt csinálok, amit csak akarok, hiszen ennek a munkának is vannak buktatói. Sokan elcsábulnak, és a kukában végzi a kiadvány, csakhogy ezek nem számolnak az ellenőrök folyamatos megjelenésével! Ami nekem is okoz néha gondot, pedig tisztességgel látom el a feladatom. Na de, ha a néni nem emlékszik arra, hogy kapott reklámújságot, akkor én mesélhetek, amit akarok! Én csak oda nem dobok be újságot, ahol ezt külön kiírták, mert a lakók kívánságát tisztelni kell, különben én járok pórul legközelebb!” – mesélte Zoltán, reklámújság-kézbesítő.