Tartsd velünk az irányt!

Kávézó, teázó üzletvezetője

Kávézó, teázó üzletvezetője

FEOR:
513113
Foglalkozási terület:
Vendéglátás és turisztika
Képzés típusa:
Szakképzés ()

Bevezető

Hallott már a virágzó teáról?

A világon rengeteg különleges teafajta található, de kétségtelenül a legdekoratívabb a kínai virágzó tea. Kedvező élettani hatásai mellett leginkább fantasztikus látványa miatt híresült el. Kínából, és Sri Lankáról indult el ezen teák hagyománya, és jellegzetességük, hogy a gumóba kötött tealevelek forró vízzel érintkezve szétnyílnak, mint a virág bimbó virágzáskor. A teagumókhoz olyan virágokat használnak, mint például a körömvirág, vagy a jázmin, így miután a levelek szétnyíltak, középen a gyönyörű virág bukkan elő.
 
Halott már a baristáról?
A barista az a kávészakértő, aki a kávézóban a pult mögött a kávék készítését végzi. Nem mindenki barista, aki kávét főz. Ezt a szakmát szakmai képzés során lehet elsajátítatni. A barista behatóan ismeri a kávéfajtákat, és azok feldolgozási módját. Tudja, hogyan kell szüretelni, tárolni, szállítani, pörkölni, darálni, és végül elkészíteni a kávét. A vendég ízlésének megfelelően tud kávét ajánlani, a legegyszerűbbtől, az egészen különleges fajtákig. A jó barista a kávézó vezetője számára igazi kincs!

Foglalkozás-bemutató film

Foglalkozás jellemzői

A kávézó, teázó üzletvezetője kisebb vendéglátó egységeket, kávézókat, teázókat üzemeltet, vezet. Elsősorban a vendéglátóhely munkafolyamatainak szervezését, és az alkalmazottak irányítását végzi. A kávézó gazdasági, és pénzügyi üzemeltetését intézi, adminisztrálja, emellett ő felel a marketing, és kereskedelmi stratégia kialakításáért is, valamint a hely rendeltetésszerű üzemeltetéséért. Figyel, hogy a kávézó, teázó működése a hatósági szabályozásoknak, előírásoknak megfeleljen. Mint minden szorosan vevőkkel kapcsolatos munkakörnél, a kávézó, teázó üzletvezetője számára is elengedhetetlen a vendégekkel történő jó kapcsolattartás. 

Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek ennél a foglalkozásnál?

A kávézó, teázó üzletvezetője a szervezési, irányítási, adminisztratív feladatok mellett aktívan részt vesz a vendéglátóhely napi teendőinek intézésében. Tevékenysége során a következő részfeladatok elvégzéséért felelős:

  • Marketing, és kereskedelmi tervet készít. A piaci igények felmérése után a vendéglátóhely arculatát úgy alakítja, hogy az vevőközpontú, kellemes hangulatú, és jövedelmező legyen. A terveket, és az árazási kérdéseket természetesen felettesével egyezteti.
  • Elkészíti az étel-, és itallapot. A cég arculatának, és a vevői igényeknek megfelelően meghatározza a vendéglátóhely étel-, és italkínálatát, ezt igény esetén módosítja.
  • Beszállítókat keres, tartja velük a kapcsolatot. Felkutatja azon beszállítókat, akiktől a hely működéséhez szükséges alapanyagokat, eszközöket, és gépeket megfelelő feltételek mellett be tudja szerezni. Tájékoztatja felettesét a lehetőségekről, és elkészíti számára a döntés előkészítő dokumentációt. Rendszeres kapcsolatot ápol a beszállítókkal, tájékozódik az új lehetőségekről.
  • Ellenőrzi az árukészletet, árut rendel, majd átveszi azokat. Gondoskodik arról, hogy a cég profiljának megfelelő termékválaszték álljon a vendégek rendelkezésére. A fogyás alapján felméri, hogy melyik alapanyagból lesz szükség utánpótlásra, és megrendeli azt. A megrendelt árut átveszi, minőségi, és mennyiségi ellenőrzést végez. A beérkezett árut bevezeti a készletnyilvántartásba, a szállítólevelet lefűzi.
  • Gondoskodik megfelelő számú, és szakértelmű személyzetről. Meghatározza a vendéglátóhely zökkenőmentes üzemeltetéséhez szükséges személyzet létszámát, és az irányukba támasztott szakmai elvárásokat, ez alapján végzi a felvételi folyamatot, és választja ki a megfelelő szakembereket.
  • Megszervezi a munkafolyamatokat. Az alkalmazottak képességeinek, a vendégek igényeinek, és a hatósági szabályozásoknak megfelelően meghatározza a munkafolyamatokat, gondoskodik azok betartásáról.
  • Italokat készít, kiszolgálja a vendégeket. Szükség szerintrészt vesz a vendégek kiszolgálásában, felveszi a rendeléseket, a rendelések alapján elkészíti, és kiméri a kért italokat, majd átadja őket a vendégeknek.
  • Kezeli a pénztárgépet, számlát állít ki, átveszi a termékek ellenértékét. Az italok ellenértékét átveszi, erről számlát készít.
  • Adminisztrációs munkát végez. A vendéglátóhely gazdasági működéséről nyilvántartást vezet, kimutatásokat készít.Részt vesz a rendszeres leltárokon, ahol ellenőrzi a készletet, összehasonlítva azt a tényleges fogyással.
  • Betartja, és betartatja a hatósági szabályozásokat. Gondoskodik róla, hogy a vendéglátóhely összes alkalmazottja – beleértve saját magát is – betartsa az aktuális egészségügyi, munkavédelmi, és egyéb hatósági szabályokat.

Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgozni?

A kávézó, teázó üzletvezetője által alkalmazott eszközök a beszerzést, a vendégek kiszolgálását, valamint a munka szervezését, és adminisztrációját szolgálják:

  • vendéglátó-ipari gépek: kávégép, turmixgép, vízforraló stb.;
  • vendéglátó-ipari eszközök, berendezések: poharak, evőeszközök, mérő-, keverő-, és vágóeszközök, berendezési tárgyak, kiegészítők;
  • pénztárgép, számlatömb;
  • telefon, mobiltelefon;
  • számítógép megfelelő programokkal – készletező, számlázó stb.;
  • irodatechnikai eszközök: pl. fénymásoló, nyomtató, szkenner.
Munkája során találkozhat étel-, és ital alapanyagokkal, takarítószerekkel, valamint irodatechnikai eszközökkel, pl. toll, papír, formanyomtatványok, leltárív, átvételi elismervény stb.

Hol végzi a munkáját?

A kávézó, teázó üzletvezetője jellemzően irodában, vagya kávézó, teázó egyéb területén – akár a pult mögött, vagy a raktárban is – dolgozik, de előfordulhat külső helyszínen történő munkavégzés is a vendéglátóhely adottságaitól függően. A kávézó, teázó üzletvezetőjének munkája sok szervezési, és adminisztrációs feladatot igényel, ezeket jellemzően irodában végzi, de partnerekkel, beszállítókkal, illetve hatóságokkal történő egyeztetés esetén munkája utazással is járhat.

Milyen munkaidő beosztásban dolgozik?

A kávézó, teázó üzletvezetője jellemzően rugalmas munkaidőben dolgozik, munkaidő beosztása a vendéglátóhely nyitva tartásához igazodik. Munkája során gyakori az esti, vagy hétvégi munkavégzés. Előfordulhat, hogy munkaszüneti napokon is dolgozni kell. Nem ritka továbbá a hosszú műszakos, akár 12 órás munkavégzés sem, és esetenként túlóra is szükséges lehet. Mivel ő felel a vendéglátóhely teljes üzemeltetéséért, igény lehet arra, hogy azokon a napokon, amikor nem dolgozik, telefonos ügyeletben elérhető legyen.

Milyen környezeti ártalmakkal, veszélyekkel járhat a munkavégzés?

A kávézó, teázó üzletvezetőjét munkavégzéskor a következő veszélyek, ártalmak érhetik:

  • baleseti lehetőséget rejt magában a padlón történő megcsúszás, botlás. Fennállhat a forrázás lehetősége;
  • a szabadtéri munkavégzés esetén szélsőséges időjárási viszonyok;
  • hőmérséklet különbség nehezíti a munkakörülményeket a szabadtéri és zárthelyi kiszolgálóegységek között;
  • a személyes találkozás miatt fokozottan ki vannak téve - vírusos, bakteriális - fertőzésveszélynek, főleg a téli időszakban.
Ezért a munka során fokozottan kell ügyelni a biztonsági-, balesetvédelmi előírások, szabályok betartására.

Milyen fizikai és pszichikai nehézségek adódnak a munka során?

A kávézó, teázó üzletvezetője munkája során döntően szellemi tevékenységet végez. Legfontosabb feladatai irányító és szervező jellegűek - személyzet feladatainak meghatározása, ellenőrzése. Az adminisztratív tevékenységeket ülve, jellemzően számítógép előtt végzi. Jellemző a karok, a kéz és az ujjak igénybevétele. A kiszolgálótérben állva, járkálva, hajlongva végzett tevékenységeket lát el. Előfordul, hogy könnyű fizikai munkát kell végezni, kisebb-nagyobb tárgyakat kell emelni, cipelni. Ennek következtében megnövekedhet a végtagok, a hát- és a gerinc megterhelése. A területen dolgozó szakembert a következő pszichikai nehézségek érhetik:

  • fáradtság a fokozott figyelem, pontosság, valamint a rendszertelen életmód miatt;
  • stressz forrása lehet az anyagi felelősség, a vendégekkel és a munkatársakkal való kommunikáció, az esetleges kifogások, problémák kezelése.
A munka jellegéből származó nehézségek hatásai fizikai pihenéssel, és szellemi feltöltődéssel elkerülhetők, csökkenthetőek.

A munkavégzés során kikkel kerül kapcsolatba?

A kávézó, teázó üzletvezetője munkája jellegéből adódóan elsősorban a vendéglátóhely személyzetével, és a vendégekkel áll közvetlen kapcsolatban. További fontos munkakapcsolatai:

  • felettese – gyakran a kávézó vagy teázó tulajdonosa;
  • takarítók;
  • karbantartók.
Ezen kívül kapcsolatban áll a beszállítókkal, akiktől a munkához szükséges berendezéseket, eszközöket, alapanyagokat szerzi be, valamint a hatóságokkal, és egyéb hivatalos személyekkel is rendszeresen együtt kell működnie. 

Munkaerő-piaci helyzet

Hogyan alakult az átlagkereset a foglalkozás esetén?

A kávézó, teázó üzletvezetőjének havi átlagkeresete Magyarországon bruttó 138.000 Ft. Az országos átlagot tekintve ez a kereseti sáv bruttó 118.000 Ft - 170.000 Ft között mozog havonta, ami az elmúlt években nem mutatott jelentősebb változást. A kereset több tényező függvénye: a szakember tapasztalata, életkora, munkahely jellege, mérete, földrajzi elhelyezkedése. 

Rövidtávú előrejelzés a foglalkozás iránt mutatkozó keresletről

A foglalkozás jövőjét befolyásolja a vendéglátóipar helyzetének alakulása, ami a várható gazdasági fellendülésnek köszönhetően pozitív képet mutat. Mivel a szakmában a munkaerő igény egyre inkább a minőségi munkaerő irányába tolódik el, elvárás az idegen nyelv ismerete, és az informatikai ismeretek elsajátítása is. A kiemelkedő teljesítmény, és naprakész szakmai ismeretek segítik az elhelyezkedést, úgy, mint a szakmához szükséges készségek, képességek fejlesztése, a megfelelő kapcsolati háló kialakítása, a szakma iránti lelkesedés és elkötelezettség is. A megfelelő szakmai háttér és gyakorlat, lehetőséget ad akár önálló vállalkozás indítására is.  

Követelmények

Milyen kompetenciákra van szükség ehhez a foglalkozáshoz?

A kávézó, teázó üzletvezető munkájának legfontosabb elemei a szakmai ismeretek mellett az emberi kapcsolatok, és a kommunikáció. Mindezek tükrében akkor tud sikeres lenni a munkájában, ha az ehhez szükséges készségekkel, képességekkel rendelkezik:

  • Szervezőképesség, hiszen munka nagy részét a személyzet munkájának, és a vendéglátóhely működésének szervezése, irányítása teszi ki;
  • Vállalkozói kompetencia, hiszen a vendéglátóhely sikeres üzemeltetéséhez szükséges egy felelősségteljes tulajdonosi szemlélet és sikerorientáltság, bizonyos helyzetekben kockázatvállalás;
  • Önállóság a szükséges döntések meghozatalához;
  • Kommunikációs képesség a vendégekkel, kollegákkal, beszállítókkal történő intenzív kapcsolattartáshoz;
  • Számolási képesség a költség és megtérülés számításokhoz, a pénztárgépkezeléshez, a beszerzéshez, és leltározáshoz.
Mivel a kávézó, teázó üzletvezetője munkája során rengeteg emberrel találkozik, és dolgozik együtt, fontos az empátia, és a csapatmunka is. Vezetői státusza miatt ő a felelős a megfelelő munkahelyi légkör biztosításáért, és a vendégek elégedettségéért, ezért fontos a konfliktuskezelés, és a stressz-tűrés is.
 

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A kávézó, teázó üzletvezető szakma egészségügyi követelményei az eszközök használatához, és kommunikációhoz kapcsolódnak:

  • ép látás – a gépek, eszközök, alapanyagok pontos használata, a kimutatások elkészítése érdekében;
  • ép karok, kezek és ujjak – a vendéglátó-ipari berendezések kezeléséhez;
  • jó ízlelés, szagérzékelés – az italkészítéshez szükséges feladatok ellátásához;
  • ép hallás – a vendégekkel, és személyzettel történő kapcsolattartáshoz szükséges;
  • tiszta beszéd – a vendégekkel történő kapcsolattartás, és a kollegákkal, beosztottakkal történő együttműködés kívánja meg;
  • fertőzéstől mentes bőrfelület, kéz – a szigorú higiéniás követelmények miatt, hiszen bármilyen fertőzés a vendégek, és kollegák egészségét veszélyezteti.
A munkakör ellátásához bőrgyógyászati- és TBC szűrő vizsgálat érvényes negatív eredménye szükséges, valamint meg kell felelni a higiénikus ruházatra és az ápoltságra vonatkozó előírásoknak is.
A munkakör átszervezésével, egyéni, sérülés-specifikus módosításával, a munkakörnyezet ergonomikus kialakításával, speciális eszközök beszerzésével, megfelelő védőeszközök használatával, mozgás- és hallássérültek számára is lehetővé válhat a munkafeladatok egy részének elvégzése. Meghatározó, hogy a mozgás-, vagy hallórendszer mely része, mikor, és mennyire károsodott, és ez milyen mértékű funkciócsökkenést okoz.
 

Milyen tantárgyakban kell eredményesnek lenni?

A kávézó, teázó üzletvezető munkájának egyik legfontosabb eleme a munka szervezése, a vendéglátóhely gazdasági, pénzügyi üzemeltetése, és adminisztrációja, valamint az emberekkel történő kapcsolattartás, kommunikáció. Munkájához ezért az alábbi tantárgyakban való jártasság ajánlott:

  • társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek – a gazdasági, pénzügyi feladatok végzéséhez;
  • környezetismeret – az alapanyagok, és élettani hatásuk megismeréséhez;
  • matematika – a számolási, pénzügyi feladatokhoz;

Milyen érdeklődési irányultság szükséges ehhez a foglalkozáshoz?

A kávézó, teázó üzletvezetője munka végzéséhez ideális érdeklődési irányultságú emberek szeretik a kihívásokat, a változatosságot. Örömet okoz nekik, ha vállalhatják a kezdeményező, irányító szerepet, és ha kamatoztathatják szervezőkészségüket. Hatékonyak, képesek a megoldás érdekében gyorsan cselekedni, és erre buzdítani, motiválni másokat is. Szeretik ugyanakkor a jól szervezett munkát, azt, ha tudják meddig tart a felelősségük. Elsősorban a feladatok nagyobb összefüggéseinek kézben tartása jelent örömforrást számukra, szeretik megszervezni saját maguk és mások tevékenységét, függetlenek és önállóak saját munkavégzésük folyamatában. Nem félnek a kockázatvállalástól.

  • Megvalósító
  • Irányító

Mi jellemző a Kávézó, teázó üzletvezetője munkájára?

Csoportos (30%)
(30 - 70)
Önálló (70%)
Kültéri helyszínen (0%)
(0 - 100)
Beltéri helyszínen (100%)
Végrehajtó (20%)
(20 - 80)
Irányító (80%)

Mennyire illik hozzád?

Képzés

Milyen képzés szükséges a foglalkozás betöltéséhez?

Szakképesítés neve és OKJ száma:
Vendéglátásszervező-vendéglős (54 811 01)

A munkakör betöltéséhez legjellemzőbben a Vendéglátás-szervező, vendéglős emeltszintű szakképesítés megszerzése szükséges.

Milyen iskolai előképzettségre van szükség?

A szakképesítés megkezdésének feltétele az érettségi bizonyítvány. A szakképesítés megszerzése céljából a felnőttoktatás keretében folyó képzésbe bekapcsolódhat az is, aki rendelkezik:

  • szakiskolában szerzett Cukrász, Szakács, vagy Pincér szakiskolai végzettséggel;
  • a szakiskolában szerzett szakképesítéssel betölthető munkakörben szerzett legalább öt éves gyakorlattal, valamint;
  • az adott szakképesítésben tett mestervizsgával.
Szükséges továbbá hogy a jelentkezők megfeleljenek a képzés megkezdését megelőző egészségügyi alkalmassági vizsgálaton.

Hol és mennyi ideig kell tanulni?

A Vendéglátás-szervező, vendéglős szakképesítés iskolai rendszerben Vendéglátóipar ágazati szakközépiskolában az érettségi után 1 év alatt szerezhető meg, gimnáziumban, illetve más ágazatban szerzett érettségi után 2 év alatt.

Iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben, tanfolyami keretek között szintén megszerezhető, ebben az esetben a képzés óraszáma 960-1440 óra között változhat.
A képzés során 40%-ban elméleti oktatás folyik az iskolában vagy az elméleti képzőhelyen. A képzés 60%-át gyakorlati munkahelyen tölti a képzésben résztvevő, ahol a gyakorlati ismereteket sajátíthatja el.

Milyen tantárgyakat kell tanulni?

A szakképzés során a tantárgyak az értékesítés, üzletvezetés és idegen nyelv, valamint a marketing és kommunikáció köré csoportosulnak.

Főbb modulok, tantárgyak, témakörök:
  • Vendéglátó gazdálkodás;
  • Szakmai számítás;
  • Marketing és kommunikáció a gyakorlatban;
  • Élelmiszer ismeret;
  • Vendéglátó vállalkozás működtetése.

Milyen lehetőségeket nyújt ez a végzettség? Milyen karrierút áll előttünk, ha ezt a foglalkozást választjuk?

A Vendéglátás-szervező, vendéglős a szakképzettsége birtokában jellemzően a következő munkaköröket töltheti be:

  • Eszpresszó-, kávézóvezető;
  • Teázó üzletvezetője;
  • Kávéház üzletvezetője;
  • Büfé-, bisztróvezető.
Az idegen nyelv(ek) ismerete elengedhetetlen feltétele az érvényesülésnek ezen a szakterületen. A szakképesítés birtokában a továbbtanulni vágyók a felsőoktatásban is válogathatnak a vendéglátás és idegenforgalomi szakok közül.
 

Rokonfoglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó egyéb foglalkozások:

Tájékozódási lehetőségek

Speciális tájékozódási lehetőségek a szakmáról:

  • Atkinson-Banks-McFadden: Nagy kávéenciklopédia. Jószöveg Műhely Kft. 2007.
  • Kiss: Teakalauz. HVG Kiadói Zrt. 2007.
  • Vaszary: Vendéglátás- Marketing. Gasztrotop Kft. 2008.
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok pályaválasztáshoz:
  • www.palyaorientacio.munka.hu– a Nemzeti Pályaorientációs Portál honlapja: pálya-, szakmaválasztást segítő kérdőívekkel, keresőkkel, foglalkozás-bemutató anyagokkal
  • www.nive.hu– a Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatóság honlapja: megtalálható a hatályos Országos Képzési Jegyzék és a szakképzésekhez tartozó Szakmai és Vizsgakövetelmények listája
  • www.ec.europa.eu/ploteus/home_hu– a PLOTEUS (PortalonLearningOpportunitiesthroughout European Space) az európai tanulási lehetőségekről informál
  • www.scholarship.hu– a Magyar Ösztöndíj Bizottság honlapja: Információ külföldi ösztöndíjakról
  • www.kozlonyok.hu/nkonline/index.php– Magyar Közlöny (elektronikus megjelenés): szakképzéssel kapcsolatos hatályos jogszabályok
  • 200 x Szép szakma (MFPI 2010, letölthető kiadvány: www.fovpi.hu/palyavalasztas/kiadvanyok/200xszep_szakma)
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok munkaerő-piaci információkhoz:
  • https://vmp.munka.hu- a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Virtuális Munkaerőpiac Portálja: álláskeresési oldal munkaadók és munkavállalók számára
  • www.munka.hu– a Nemzeti Munkaügyi Hivatal honlapja: foglalkoztatáshoz kapcsolódó információk, Munkaügyi Központok elérhetősége
  • www.ksh.hu– a Központi Statisztikai Hivatal honlapja, számtalan adat, információ, kimutatás többek között a munka világával kapcsolatban
  • Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere – FEOR-08 (www.ksh.hu/osztalyozasok_feor_menu)
  • www.hrportal.hu– hírek, információk, kalkulátorok a HR világából, Munka törvénykönyve
  • www.karrierplusz.hu- a hvg Karrier Plusz kiadvány online verziójának elérhetősége
  • www.ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=hu– az európai állás- és tanulmányi lehetőségekkel kapcsolatos információk felkutatását megkönnyítő portál
 
Mi jelenti a kihívást a munkában?
„Mindig is vonzott a kávéházak, és teázók hangulata, az az intim, kicsit sejtelmes közeg, ahova mindenki egy kicsit hazatér. A mai napig hálás vagyok, hogy én is ilyen helyen dolgozhatok. Ráadásul nem kellett lemondanom lételememről, a nyüzsgésről sem, hiszen kávéház üzletvezetőként jut szervezési feladat bőven. Fontosnak tartom, hogy az összes alkalmazott sajátjaként kezelje a helyet, érezze, mekkora a felelőssége nem csak anyagilag, de a vendégek megtartásában is, amihez a kedvesség, és a kitűnő kiszolgálás nélkülözhetetlen. Nagyon fontos, hogy megfelelően tudjak velük beszélni, átadni az elvárásokat, de mindig elismerjem az érdemeiket is.” – mondta el László, kávézó üzletvezető.
 

További érdekességek

Ön szerint mi mindent tesznek meg a kávézók üzletvezetői azért, hogy kávézójuk különleges legyen?

Gyakran hallani különleges ajánlatokkal csalogató kávézókról. De vajon mitől lesz egy kávézó igazán különleges? Van, aki vonzó programokkal, mások extrém dekorációval, kiegészítőkkel próbálják magukhoz csalogatni a vendégeket, van, aki pedig egyszerűen a minőségi alapanyagokra, és kiszolgálásra esküszik. Előadóest, élő macska díszlet, extrém faldekoráció, vagy az egyre elterjedtebb kézműves kávézó, csak egy pár példa a legújabb trendek közül.

Gondolta volna, hogy a világ legdrágább kávéját macskáknak köszönhetjük?

A világ legritkább, és egyben legdrágább kávéja nem az íze miatt kerül sokszorosába a többi kávénak, hanem „előállítása miatt”. A kávébabot egy indonéziai macskaféle, a közönséges pálmasodró megeszi, majd az emésztési folyamat végén az ürülékkel együtt távozik a szervezetéből. Az erre specializálódott őslakosok egyesével válogatják ki az így távozó kávészemeket. Azt mondják, a kávé jellegzetes íze a cibetmacska speciális olajat termelő mirigyeinek köszönhető. Mivel igen magas az ára, gyakran hamisítják, ám igazi szakértőnek kell lenni ahhoz, hogy ezt felismerjük.

Tudta, hogy az első kávézók az egykori Oszmán Birodalomban alakultak?

„A bor nélküli kocsmának” is nevezték az első kávézókat, melyek a XVI. században alakultak az Oszmán Birodalomban. A kávézók a társasági élet kiemelkedően fontos helyszínéül szolgáltak, a legkülönbözőbb emberek találkoztak beszélgetni, politizálni, vagy csak játszani. Az alkohol vallási tiltása miatt a kávéban találták meg az emberek a közösségi élet magját. Ez azonban egy idő után mind az uralkodó, mind az egyház nemtetszését is kiváltotta, így többször betiltották a kávézók működését, és súlyosan büntették azokat, akik ennek ellenálltak.

Vissza az listához