Tartsd velünk az irányt!

Reklámújság kézbesítő

Reklámújság kézbesítő

FEOR:
923303
Foglalkozási terület:
Egyéb szolgáltatások
Képzés típusa:
Nem szükséges képzés

Bevezető

Volt már a kezében ingyenes újság?

Tudjuk, „nincs ingyen ebéd”. Ha egy újságért nem kell fizetnünk, hanem csak úgy ott hever a metró megállójában elhelyezett tartóban, akkor azt valaki megfizette – és az a valaki azért fizette meg, mert arra számít, hogy az újságban megjelenő hírek és cikkek elolvasása után rápillantunk a hirdetésekre is, vagy olvasás közben, tudat alatt rögzítjük a reklám üzenetét. Ez tulajdonképp árukapcsolás, hiszen ez az újság híreket közöl és érdekes cikkeket, amivel bővül látókörünk – és mellette tippeket kapunk vásárlásainkhoz.
 
Tudja-e, hogy mi a különbség a reklámújság kézbesítő és a szórólaposztó között?
Tulajdonképp kétféle reklámújság van: az egyikben egy cég önállóan hirdeti termékeit és akcióit, a másikban pedig gyűjtve, több cég próbálja a potenciális vevők figyelmét felkelteni termékei iránt. Ezek az újságok a vevők lakásainak postaládáiban, vagy a ház bejáratánál felszerelt dobozban kerülnek elhelyezésre. A kézbesítő egy adott területen való szórásért felel. A szórólaposztó, amikor felveszi a munkát, megkapja a szórólapokat és meghatározzák azt a helyet és azt az időintervallumot, ahol és ameddig osztogatnia kell ezeket a lapokat.

Foglalkozás-bemutató film

Foglalkozás jellemzői

A reklámújság kézbesítő egy előre meghatározott területen minden postaládába eljutatja a reklámanyagot, ami lehet újság, szórólap vagy termékminta. Munkája része lehet a címlista alapján meghatározott helyekre történő kézbesítés is. Tevékenységéhez tartozik az anyag kiszállítása a raktárból, továbbá a postaládákhoz való bejutás megszervezése, mivel sok helyen nehézséget okoz a zárt kapun történő bejutás. Az átvett kiadványokkal naponta/hetente kell elszámolnia a címek darabszáma alapján. A munkavégzés minőségét megbízója folyamatosan ellenőrzi.

Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek ennél a foglalkozásnál?

A reklámújság kézbesítő akkor végzi jól feladatát, ha a megbízójától megkapott címlistán szereplő minden lakásába eljutatta a reklámanyagot. Ily módon a következő tevékenységek tartoznak a feladatkörébe:

  • Átveszi a címlistát. A napi vagy heti beosztásának megfelelően előkészített anyag rögzíti, hogy hol, milyen anyagot, milyen mennyiségben kell terjesztenie. Ezt átveszi, kérdés esetén egyeztet főnökével.
  • Megtervezi az útvonalat. Térkép alapján meghatározza a terjesztéshez az utcák sorrendjét, az eredményesség és hatékonyság érdekében.
  • Átveszi a szükséges reklámanyagot. Átveszi a meghatározott mennyiségű anyagot, majd összeállítja a csomagokat a különböző reklámkiadványokból. Gondoskodik a csomagoknak a munkaterületre történő eljutatásról.
  • Elvégzi a kézbesítést. Gyalog vagy biciklivel közlekedve, házról-házra járva a postaládákba, vagy az erre a célra külön felszerelt dobozokba/hengerekbe behelyezi a reklámújságokat. Külön figyelemmel van arra, hogy azokra a címekre, amelyek kifejezetten, írásban közölték, hogy nem kívánnak reklámcélú nyomtatványokat kapni, ne tegyen le reklámújság-csomagot.
  • Elkészíti az adminisztrációt. Rögzíti a terjesztett és megmaradt anyag mennyiségét az elszámoláshoz.

Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgozni?

A reklámújság kézbesítő, elsősorban a különböző reklámújságokkal, anyagokkal dolgozik. Munkájához fontos a terjesztési térkép, valamint a közlekedéshez gyakran a kerékpár. A terjesztési munkához különböző segédeszközöket használ:

 
  • húzó kocsi – a nagyobb mennyiségű anyag mozgatásához;
  • havi leporelló – a munka beosztás nyilvántartásához;
  • járatfüzet – a tényleges terjesztés rögzítésére.

Hol végzi a munkáját?

A reklámújság kézbesítő többnyire szabadban, változó helyszínen, meghatározott útvonalat követve végzi munkáját. Tevékenységinek elvégzéséhez megfordul munkáltatója irodájában egyeztetések érdekében, valamint raktárában, az anyagok átvétele és esetleges leadása miatt. 

Milyen munkaidő beosztásban dolgozik?

A reklámújság kézbesítő munkaideje változó, a szerződéstől függően lehet napi 4-6 órás részmunka, vagy végezheti 8 órában a hét bármely napján. A munka mennyisége szezonalitásfüggő ezért gyakran végzik diákmunkaként vagy kereset-kiegészítésként az esti órákban vagy hétvégeken. 

Milyen környezeti ártalmakkal, veszélyekkel járhat a munkavégzés?

A reklámújság kézbesítő munkából adódó fő veszélyforrások a szabadban, utcán végzet munka jellegéből adódnak:

  • közlekedéssel összefüggő baleseti veszélyek;
  • az időjárás viszontagságai, a nagy meleg és hideg az egészségre károsan hatnak.
Ezek a veszélyek a baleset-megelőzési előírások betartásával és az évszaknak, valamint az időjárásnak megfelelő öltözködéssel megelőzhetők.

Milyen fizikai és pszichikai nehézségek adódnak a munka során?

A reklámújság kézbesítő közepesen nehéz fizikai munkát végez. A munkavégzés során történő gyakori emelés, cipekedés és hajolgatás hát- derék- és gerincbántalmakhoz vezethet. A sok gyaloglás, biciklizés a lábakat veszi fokozottan igénybe, amely visszérpanaszokat okozhat. A munkával járó pszichikai nehézség adódhat:

  • házakba történő bejutás akadályoztatottságából;
  • néha akár dühös, indulatos lakókkal való találkozásokból, beszélgetésekből;
  • a munka egyhangúságának kezeléséből.
Ahhoz, hogy ezeknek a kihívásoknak nap, mint nap meg tudjon felelni a kézbesítő, fontos a munkaidőt követő, feltöltődést biztosító szabadidős tevékenység, kikapcsolódás.

A munkavégzés során kikkel kerül kapcsolatba?

A reklámújság kézbesítő elsősorban a lakókkal találkozik, és a kollégáival tartja a kapcsolatot, továbbá a(z):

  • vezetőjével;
  • raktárossal;
  • adminisztratív dolgozóval;
  • ellenőrrel.

Munkaerő-piaci helyzet

Hogyan alakult az átlagkereset a foglalkozás esetén?

A reklámújság kézbesítő munka végzése esetén átlagkeresetről nem beszélhetünk, mert jellemzően részmunkaidős beosztásban végzik a tevékenységet. Keresetük nagyban változhat attól függően, hogy csak reklámújságot terjesztenek, vagy a nagyobb értékű napilapokat is kiszállítják-e. Napi 2-3 óra munkával akár bruttó 60.000 forintot is meg lehet keresni egy hónapban, de aki több időt fordít rá annak a havi bruttó keresete 130.000-150.000 forint között is mozoghat, az országos átlag alapján.

Rövidtávú előrejelzés a foglalkozás iránt mutatkozó keresletről

A munkaerő-piaci adatok alapján a reklámújság kézbesítő munkát végzők iránti kereslet változó mértékű. Ennek egyik oka, hogy a kereskedelmi forgalom csúcsidőszakaiban – pl. karácsonykor – nagyobb a reklámújság terjesztésre az igény, mint más időszakokban. Ugyanakkor, mivel ez a munkakör nem igényel szakképesítést, illetve végzettséget, sok jelentkező lehet az adott munka elvégzésére. Gyakran végzik másodállásban, illetve diákmunkaként is.

Követelmények

Milyen kompetenciákra van szükség ehhez a foglalkozáshoz?

A reklámújság kézbesítő munkájának elvégzését segíti a jó kommunikációs készség, amivel el tudja érni, hogy bemehessen a kapun és a postaládába el tudja juttatni az anyagot. Fontos, hogy megértse a nála lévő anyag értékét, amelyre a megrendelő komoly összeget költött céljai elérése érdekében. Ahhoz, hogy ezt a munkát sikeresen végezze, a következő készségekkel, képességekkel jó, ha rendelkezik:

  • Fizikai erőnlét, amelyet a sok gyaloglás, cipekedés követel meg;
  • Kitartás, mert munkájába könnyen beletanulhat, így hosszú távon az egyhangúvá, monotonná válhat;
  • Önállóság, mert sok esetben egyedül kell döntést hoznia;
  • Térbeli gondolkodás, térképeken és az utcákon történő eligazodáshoz.

Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a foglalkozás?

A reklámújság kézbesítő munka egészségügyi elvárásai a munka fizikai jellegéhez, valamint a pontos munkavégzéshez kapcsolódnak:

  • jó állóképesség – amelynek köszönhetően a fizikai terhelést bírja; 
  • ép mozgásszervek – a cipekedés biztosításához, a prospektusok megfogásához, a sok sétához elengedhetetlen;
  • jó fizikum – a folyamatos helyváltoztatás, gyaloglás végett, melyet akár napi nyolc órában is végezhet;
  • jó immunrendszer – az időjárás viszontagságainak elviselése érdekében.
A munkakör átszervezésével, személyre szabott, sérülés-specifikus módosításával, írásalapú kommunikációs csatornák használatával, egyéni elbírálás szerint, bizonyos részfeladatokat hallássérültek is végezhetnek. Értelmi sérültek esetén egyes egyszerű résztevékenységek elvégzésére történő munkaköri betanítás során fontos a sokoldalú szemléltetés, az új ismeretek fokozatos, kisebb lépésekben való közlése, a többszöri ismétlés, begyakorlás, a munkafeladatok egyértelművé tétele, a könnyen érthető kommunikáció alkalmazása.

Milyen tantárgyakban kell eredményesnek lenni?

Ahhoz, hogy munkáját sikeresen, eredményesen végezhesse az alábbi tantárgyakban való jártasság segíti:

  • testnevelés és sport – amely a fizikai erőnlétet fejleszti;
  • környezetismeret – hogy otthonosan mozogjon a térképolvasásban, reálisan tudja megtervezni az útvonalat és hogy könnyen el tudjon igazodni az utcákat járva.

Milyen érdeklődési irányultság szükséges ehhez a foglalkozáshoz?

A reklámújság kézbesítő munkát olyan ember fogja élvezni, aki szívesen foglalkozik gyakorlati problémák megoldásával, aprólékos munkavégzéssel. Ehhez szívesen alkalmaz eltérő tárgyakat, eszközöket, támaszkodik saját fizikai erejére. Továbbá örömet okoz neki az, hogy munkájának belátható időn belül kézzel fogható eredménye van. Fontosnak tartja, hogy jól meghatározott keretek között, pontos szabályok alapján végezhesse munkáját, mert biztonságot jelent számára, ha tisztában van teendőivel és pontosan tudja, meddig terjed felelőssége, hatásköre.

  • Tárgyias
  • Megvalósító

Mi jellemző a Reklámújság kézbesítő munkájára?

Csoportos (10%)
(10 - 90)
Önálló (90%)
Kültéri helyszínen (90%)
(90 - 10)
Beltéri helyszínen (10%)
Végrehajtó (100%)
(100 - 0)
Irányító (0%)

Mennyire illik hozzád?

Képzés

Milyen képzés szükséges a foglalkozás betöltéséhez?

A munkakör betöltéséhez nem szükséges képzést elvégezni.

E foglalkozás betöltésére nincs szükség szakképesítésre, így gyakran végzik diákmunkaként vagy másodállásban, kereset-kiegészítésként.

Milyen iskolai előképzettségre van szükség?

Az általános iskolai nyolc osztályának elvégzése elvárt követelmény, mert olykor üzeneteket kell írni az előfizetőknek a változásokról, illetve mindennap olvasni kell a napi változásjelentőt. Mivel a reklámújság kézbesítők túlnyomó többsége egyéni szerződéssel dolgozik, alkalmassági vizsgálatra sincs szükség. 

Hol és mennyi ideig kell tanulni?

A reklámújság kézbesítő munka elvégzéséhez jellemzően egy hét betanulási időszak szükséges, amit egy idősebb kolléga mellett kell eltölteni. Ekkor ismeri meg a helyszínt, a raktárt, az elvárásokat, a különböző eszközöket, a kitöltendő dokumentumokat, közösen járják be a kézbesítő majdani területét.

Milyen tantárgyakat kell tanulni?

A szakmához nem kapcsolható tantárgy.

Milyen lehetőségeket nyújt ez a végzettség? Milyen karrierút áll előttünk, ha ezt a foglalkozást választjuk?

A reklámújság kézbesítői munka tapasztalatával az alábbi munkakörök is betölthetők:

?     Kerékpáros kézbesítő;
?     Küldönc.

Rokonfoglalkozások

Ehhez a foglalkozáshoz hasonló, azonos érdeklődési területhez tartozó egyéb foglalkozások:

Tájékozódási lehetőségek

Speciális tájékozódási lehetőségek a szakmáról:

  • www.mrsz.hu – Magyar Reklám Szövetség
  • www.marketing.hu - Magyar Marketing Szövetség
  • www.matesz.hu – Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség
  • Kreatív magazin – havonta megjelenő szaklap
  • Papp- Váry: Marketing a gyakorlatban. Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Tankönyve. 2008.
  • Brochand- Lendrevie: A reklám alapkönyve. Akadémiai Kiadó. 2004.
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok pályaválasztáshoz:
 
Ajánlott honlapcímek, kiadványok munkaerő-piaci információkhoz:
?     www.munka.hu– a Nemzeti Munkaügyi Hivatal honlapja: foglalkoztatáshoz kapcsolódó információk, Munkaügyi Központok elérhetősége
?     https://vmp.munka.hu/ - a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Virtuális Munkaerőpiac Portálja: álláskeresési oldal munkaadók és munkavállalók számára
  • www.ksh.hu– a Központi Statisztikai Hivatal honlapja, számtalan adat, információ, kimutatás többek között a munka világával kapcsolatban
  • Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere – FEOR-08 (www.ksh.hu/osztalyozasok_feor_menu)
  • www.hrportal.hu – hírek, információk, kalkulátorok a HR világából, Munka törvénykönyve
  • www.karrierplusz.hu/ - a HVG Karrier Plusz kiadvány online verziójának elérhetősége
  • www.ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=hu– az európai állás- és tanulmányi lehetőségekkel kapcsolatos információk felkutatását megkönnyítő portál
 
Mi jelenti a kihívást a munkában?
„Nézze, szabad ember vagyok. Nem azt akarom mondani, hogy azt csinálok, amit csak akarok, hiszen ennek a „szakmának” is vannak buktatói. Sokan elcsábulnak, és a kukában végzi a kiadvány, csakhogy ezek nem számolnak az ellenőrök folyamatos megjelenésével! Ami nekem is okoz néha gondot, pedig tisztességgel látom el a feladatom. Na de, ha a néni nem emlékszik arra, hogy kapott reklámújságot, akkor én mesélhetek, amit akarok! Én csak oda nem dobok be újságot, ahol ezt külön kiírták, mert a lakók kívánságát tisztelni kell, különben én járok pórul legközelebb!” – mesélte Zoltán, reklámújság kézbesítő.

További érdekességek

Mit gondol, mire használják a reklámújságot?

A hirdetések akkor jók, ha felkeltik a vevők érdeklődését a termék vagy szolgáltatás iránt. A reklámújságok rendszeresen megjelenő, kereskedelmi céllal készülő reklámhordozók. Az egyes akciókról, főleg, ha sok termékre érvényes, nyilván nehéz megoldani a tételek hirdetésével kapcsolatos feladatokat, ezért a legjobb megoldás a tömeges akciózás meghirdetésére a hirdető újságok alkalmazása. Ez nagy cég esetében lehet saját kiadvány, vagy kisebb vállalkozásnál a területi hirdetési – reklám – újság igénybevételével oldható meg.

Tudja-e, hogy van már digitálisan nyomtatott reklámújság?

A cégek számítógépen tartják nyilván az árukészletüket, annak fogyását és a gép ad javaslatot a fogyás pótlására. A pontos, naprakész készletadatok alapján könnyedén meg lehet tervezni egy kiárusítási kampányt, csak a reklámok készítésének átfutási ideje lassíthatja a folyamatot. Ezért a gyors reakció érdekében a megtervezett reklámújságot digitális nyomdák készítik el, ahol az átfutási idő sokkal rövidebb, mint a hagyományos nyomdáknál, és a minőség sem hagy kivetnivalót maga után.

Ön szerint hol mindenütt találkozhat reklámmal?

Nem szokta az ember végig gondolni, hogy a reklám milyen szinten szövi át az életét, és milyen mélységig befolyásolja cselekedeteit. A régi újságok is jelentős reklámbevételre tettek szert. Aztán jöttek a rádiós reklámok, majd a tévé sem maradt ki a sorból. Manapság a nagyobb cégek saját reklámújságot készítenek, szép kivitelben, minőségi papíron. A kisebbek a közös reklámújságban jelennek meg, szórólapoznak. Az utcán találkozhatunk óriásplakátokkal, hirdetőoszlopokkal, a buszmegállókban úgynevezett city light-okkal. Kapunk reklám sms-t, e-mailt és végül ott az internet végtelen világa.

Hallotta, hogyan lehet a reklám hatékonyságát növelni?

Ön kezébe veszi a kedvenc napilapját, átlapozza, és szeme találkozik egy újfajta margarin hirdetésével. Átugrik rajta, hiszen elégedett azzal, amit használ. Aztán felszáll a villamosra, és ott kapaszkodva megint csak szeme előtt van a margarinos reklám, a villamos oldalán. Este hazamegy, és bedobva talál néhány reklámújságot – nem fogja elhinni – benne a margarin reklámjával. Leül számítógépéhez, és a kedvenc portálja felugró ablaka a margarin előnyeit dicséri. És ekkor lassan eldönti magában, hogy mégiscsak kipróbálja azt az újfajta margarint. A reklám egyik fő hatását úgy tudja elérni, ha sok megjelenése van a célcsoport irányába.

Munkaadók mondták

Vissza az listához