Tartsd velünk az irányt!

Középiskolás a gyermekem. Hogyan segíthetek neki?

Budapest, 2015.08.19.

 

A 14 és 18 év közötti gyermekek rengeteg változáson mennek keresztül a középiskolás évek alatt. A gyermekkor és felnőttkor határán egyensúlyozva jellemző rájuk az érzelmi bizonytalanság és az alacsony önértékelés. Az önelfogadás – „ki vagyok én és mire vagyok képes?” – befolyásolja a pályadöntést is. Egy önmagában bizonytalan személyiség nem ismerheti valós képességeit és teljesítési határait. A személyiségfejlődés ezen időszakában a társas visszajelzések hangsúlyosan jelennek meg. A gyermekekkel történő sok-sok beszélgetésnek, pozitív megerősítésnek és a tapasztalati úton megszerzett ismereteknek kiemelt szerep jut a reális önismeret alakulásában.

Fontos, hogy a gyermek a lehető legtöbb területen, de a számára vonzó területen mindenképpen próbálja ki magát. A közösségi szolgálat, diákmunka vagy önkéntesség erre is lehetőséget biztosíthat (tapasztalat és gyakorlatszerzés a diákévek alatt link). A középiskola után továbbtanulni szándékozók esetében fontos a nyíltnapokon, egyetemi tájékoztató rendezvényeken való részvétel. Érdemes minél több információt beszerezni a felvételi követelményekről, a tantárgyakról, nyelvoktatásról, kollégiumi elhelyezésről, ösztöndíj lehetőségekről. Érdemes utána nézni, hogy a megszerezni kívánt végzettséggel milyen elhelyezkedési lehetőségekre lehet számítani.

Az érdeklődés alapvetően meghatározza az irányt, de ha nem állnak mellette a megfelelő képességek és kompetenciák a kiszemelt foglalkozás elsajátítása kudarcba fulladhat. Ajánlja gyermekének a Kompetencia Kérdőív kitöltését, illetve Ön is töltse ki az Középiskolás Kompetencia Kérdőív Szülői változatát, majd hasonlítsák össze az eredményeket. Főként a különbségekről érdemes hosszabban beszélgetniük. A két kérdőív segítségével összetettebb és reálisabb képet kaphatnak arról, hogyan látja saját magát gyermeke, és Ön milyennek ismeri őt.

A középiskolás gyermekek esetében is érdemes folytatni a pályaismeret bővítését a családtagokkal való beszélgetéseken keresztül, portálok segítségével, hiszen a felmérések azt bizonyítják, hogy még a preferált pályákkal kapcsolatos ismereteik is felületesek. A középiskolás diákok pályaválasztásához az alábbi honlapok nyújtanak további segítséget:

Általános probléma a középiskolás korúak körében a gyakorlatlanság az adminisztratív jellegű dokumentumok értelmezésében, kitöltésében és az ügyintézésben is. A felsőoktatásban továbbtanulni kívánó gyermekek esetében ez a fajta jártasság elengedhetetlen. Akik nem tanulnak tovább, azok kikerülnek a munkaerőpiacra, ahol megint csak nagy szükség van az önállóságra. Vonja be gyermekét ilyen jellegű feladatokba is. A szülői segítségnyújtás sok esetben akkor a leghatékonyabb, ha csupán iránymutató és nem helyettesítő.   

Vissza a információkhoz